Tuesday, June 13, 2023

Serving Yourself Or Hashem?

לזכות ידיד נפשי הצדיק ר' דניאל קראטקא שליט"א וכל ב"ב לברכה והצלחה!

 לכל אדם ובריה יש תשוקה להגיע למדרגה היותר נשאה ורוממה. ואם מצוי זה בכח מוכרח שיוכל גם להתגלות בפועל. ואם יש חפץ בלב כל אדם להיות הכהן הגדול הנכנס לפני ולפנים, מוכרח גם שיוכל כל אחד להגיע לזה אלא צריך שתביא תשוקה זו להכיר אחדותם של ישראל הגוי הקדוש כולו, ואז אין מקום לקנאה. אז מבינים שאם אהרן הכהן הוא הנכנם לפני ולפנים הרי כאילו כל אחד ואחד מישראל הגיע לזה ונכנס עמו. כפי שלא תקנא היד השמאלית בימנית כך לא יהיה מקום לקנאה של אישים המחולקים, כי כל הגדולה של אחד היא באמת של כל אחד ואחד.  

Every person has a desire to reach the highest and most exalted level. If there is this potential, it must be able to be revealed in practice. If there is desire in the heart of every man to be the Kohen Gadol who enters the Holy of Holies, it must be that everyone can reach this level. However, this desire must bring a person to appreciate the unity of our entire holy nation and then there will be no room for jealousy. Then we understand that if Aharon Hakohen enters the Holy of Holies then it is as if every Jew reached this level and went in with him. Just like the left hand isn't jealous of the right hand, so there will be no room for jealousy between different people because the greatness of one is really an expression of the greatness of all. 


כל כך הוא מפני אחדותם של ישראל לפי שהם חלק ד' עמו ומה הוא אחד אף עמו אחד. אולם בזה כפרו קרח ועדתו ועל כן תשוקתם להגיע למה שאהרן ומשה הגיעו וכיון שבאמת כל תשוקה מלמדת כי יכולה היא גם להתגלות בפועל שפטו מזה כי אין הכהונה מיוחדת לאהרן בלבד, "כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ד' ומדוע תתנשאו על קהל ד". 

We are one because we are Hashem's nation and he is One. But Korach and his group denied this reality. Therefore, they desired to reach the level of Aharon and Moshe. And since a desire teaches that it can be realized, they judged from this that Kehuna is not exclusive to Aharon alone - "The entire community is Holy and Hashem is  among them so why are you elevating yourselves above the community of Hashem."   

זהו שאמרו במשנה אבות פ"ה "איזה היא מחלוקת שלא לשם שמים זו מחלוקת קרח ועדתו וכו' וכי רק מחלוקת שלא לשם שמים יש פה והלא כפרו בנבואת משה נאמן ביתו של הקב"ה. אמנם גילתה המשנה פה את שרש ההסתבכות בפרשתנו, כי כל זמן שאין מבינים את רוממות האחרות הנפלאה של כל ישראל כי את אביהם של ישראל עובדים כל העת ובשם כל ישראל בלתי אפשר שתהיה העבודה לשם שמים אלא כל דעבדין לגרמייהו עבדין, היינו שיסוד מחלוקתו של קרח שלקח עצמו לצד אחד [לשון רש"י] כאן להיות נחלק על הכהונה, נובעת מתוך שכל מבוקשו היה על דבר עצמו בלבד בניתוק מכלל ישראל.

That is the meaning of the Mishna in Avos which teaches that the Machlokes of Korach was not for the sake of Heaven. That was the problem here? They were actually denying Moshe's prophecy!!! Much worse!! Actually, the Mishna is teaching us the root cause of the problem. As long as we don't realize that we are serving G-d at all times and in the name of all of the Jewish people it is impossible for the service to be for the sake of Heaven but rather it is self serving. Meaning that the foundation of the Machlokes of Korach who "took himself away" [as Rashi says on the word "ויקח"] to dispute the appointment of Aharon as Kohen Gadol, stemmed from the fact that as far as he was concerned, it was all about HIM alone, disconnected from Am Yisrael. 

[עפ"י תורת מרן הגרי"מ חרל"פ זצוק"ל]