Monday, January 1, 2024

צדיקים ורשעים – שיתוף פעולה או התבדלות

בעניין הויכוח, האם יש לשתף פעולה עם אנשים שאינם שומרי מצוות בפעולות למען האומה, או להתרחק מהם ולתת להם לפעול לבדם, מצא החתם סופר התייחסות בפרשת השבוע. הגמרא (בבא בתרא ס':) אומרת: "מיום שפשטה מלכות הרשעה שגוזרת עלינו גזרות רעות וקשות ... דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא אשה ולהוליד בנים, ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו, אלא הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין". והלשון "נמצא זרעו של אברהם אבינו כלה" מורה שזאת הייתה תכלית הגזירה שנגזר על עצמנו, והדבר כמובן תמוה מאוד, שזהו חפצם של חז"ל.

וכתב החתם סופר עפ"י המדרש בפרשה, שעמרם שמע את גזירת פרעה "כל הבן הילוד היאורה תשליכהו" (שמות א', כב'), עמד וגירש את אשתו, עמדו כל הצדיקים וגירשו את נשותיהם, אמרה לו מרים גזירתך קשה משל פרעה. וביאר החתם סופר שכיון שהקב"ה הבטיח שלא יכלה זרע ישראל, ויתן להם את ארץ ישראל. אם ישראל יגזרו עליהם כליה ע"י שלא יישאו נשים, לא תהיה לו ברירה אלא לגאלם, שאם לא כן דור הולך ודור אינו בא, ואם יתמהמה מלגאלם, שוב לא תהיה אומה. וזו כוונת הגמ' שנגזור על עצמינו לא לישא נשים "ונמצא זרעו של אברהם כלה מאליו", ויוכרח הקב"ה לגאלם מיד. אלא, שכל זה אם כולם ישמעו ולא ישאו נשים, אך אם הצדיקים בלבד יעשו כן והרשעים ימשיכו לפרות ולרבות, הרי לא הועילו דבר בתקנתן, אדרבא הרשעים ירבו והישועה לא תבוא, שהרי לא יכלה זרע ישראל, ע"כ "הנח להם לישראל".

וזו הייתה מטרתו של עמרם, בסברו שהכל יעשו כמוהו, ועם ישראל יתמעט, וממילא יאלץ הקב"ה לגאלם לפני שיכלו לגמרי.

אך המדרש מציין, שהצדיקים עמדו וגירשו נשותיהם, לא כן הרשעים, וזהו שאמרה לו בתו, שגזרתך קשה משל פרעה. שהרשעים ירבו והגאולה שוב תתמהמה.

ומזה למד המהר"ם שיק, תלמידו המובהק של החתם סופר, שבכל עניין שביהדות, אם הצדיקים יפרשו ויניחו את הזירה לרשעים בלבד, יוכפל הרע. וע"כ מוטב שיתאמצו הצדיקים וישתפו פעולה, וינסו לכוין המהלך שיהיה ברוח התורה. (שו"ת מהר"ם שיק או"ח סימן ע').

ומעניין, שדוקא החתם סופר שמרגלא בפומיה "חדש אסור מן התורה", כתב בחידושיו למסכת נידה מח' בפירוש הפסוק "שדים נכונו ושערך צמח" (יחזקאל טז', ז'), ששערך קאי אהמון העם, וכשיש צמיחה והתעוררות אין לרחקם בזרוע, כי אז נאבד את יכולת ההשפעה עליהם. אלא יש לקרבם, וזוהי בחינת שדים - ר"ת "שמאל דוחה ימין מקרבת", שעיקר היחס צריך להיות קרבה מאהבה ובימין, ואך מעט דחיה, בשמאל.

וכך כתב הרב קוק זצ"ל (אורות עמ' סד'):

"ואם המצא תמצא בזמן מן הזמנים התעוררות רוח כזאת ... וישתדלו לשלול את רוח אלוקים מעל כל הקניינים הללו ... מה צריכים אז צדיקי הדור לעשות? למרוד ברוח האומה אפילו בדיבור ולמאס את קנייניה, זהו דבר שאי אפשר. רוח ה' ורוח ישראל אחד הוא, אלא שהם צריכים לעבוד עבודה גדולה, לגלות את האור והקדש שברוח האומה, את אור אלוקים שבתוך כל אלה, עד שכל המחזיקים באותן המחשבות שברוח הכללי בכל קניניו ימצאו את עצמם ממילא, שהם עומדים שקועים ומושרשים וחיים בחיי אלוקים, מוזהרים בקדושה ובגבורה של מעלה".

הרב גרינברג שליט"א