Thursday, January 25, 2024

כל מי שיש לו סמרטפון הוא כזה מסכן?

שלום אחי.

אז ככה, דבר ראשון, בהתייחס לשאלה שבכותרת – האם כל מי שיש לו סמרטפון הוא כזה מסכן – מחקרים מראים שלא.

כ-5% בלבד מהאוכלוסייה בישראל מוגדרים מכורים למסכים בהגדרה קלינית. עוד 20% נוספים פיתחו תלות במכשיר, והשאר משתמשים נורמליים יחסית.

אני מאמין שהמדיה היא מקום מעולה לצמיחה, פיתוח כישרונות, שמירה על קשר והשגת יעדים. בסמרטפון האישי שלי אני מקדם כל יום בין 5 ל-10 פרויקטים מדהימים, עם מתנדבים מכל הארץ, ואפילו מהעולם. אני מחנך בעזרתו, ועושה עוד מיליון דברים טובים במכשיר המדהים הזה.

אבל… כולנו יודעים שבמדיה יש גם הרבה פיזור. סטטוסים, סרטונים ומשחקים אינסופיים שלא מובילים לשום מקום, וגם פינות נוראיות עם תוכן אפל, אליהם אפשר להגיע כשלא משתמשים במכשיר בצורה נבונה.

כדי לבחון את מצבך באופן אישי, היכן אתה נמצא על הסקאלה הזו – האם אתה משתמש תלותי או שולט – פנה לך זמן, תפוס פינה שקטה וכלי כתיבה, והקף בעיגול את התשובות בשאלון הבא.

אחרי שתגלה כמה דברים על עצמך, אתה מוזמן לעשות את השאלון הזה לכל המשפחה, החברים, וגם לנהג האוטובוס בדרך לבית הספר. בהצלחה!

כשאתה הולך לישון הסמרטפון ב-

איתי במיטה

בטעינה על השידה

מחוץ לחדר

לישון זה לחלשים, אני לומד תורה בכלל

האפליקציות שאני משתמש בהן הכי הרבה הן…

טיקטוק וסנאפצ'ט

פייסבוק ואינסטגרם

וואטסאפ וויז

מוביט ותפילון

תגיד אחי, מה השעה?

בשעון חכם אני יכול להגיד לך גם מה מזג האויר

שניה בודק בפלאפון

כתוב כאן על השלט בתחנת אוטובוס

בוא נשאל מישהו אחר

אם נשלח לך הודעה בוואטסאפ אתה…

מקבל גם רטט, גם צליל, גם התראה, עיגול אדום ובועה קופצת

יש לי איזה התראה אחת

האינטרנט כבוי אחי

אין לי וואטסאפ

בכנות, הטלפון נכנס איתך לשירותים?

מזל שיש שבת

אם אין משהו אחר

יש גבול

המצלמה הקדמית שלך דולקת כש…

כל הזמן, מישהו צריך לתחזק את הסטורי

פעם ביום בערך אני שולח סרטון מצחיק לחבר

בסופ"שים ברור כשעושים ועידת וידאו בווצאפ

אף פעם. אולי כשהמורה מחייב נוכחות בזום

קרה לך שנכנסת לטלפון למטרה מסוימת (לבדוק מה השעה) ויצאת בלי לזכור למה נכנסת?

בטחח קבוע.

וואלה קורה מידי פעם

פעם אחת, גג שתיים.

לא, מה אני מוזר?

כמה משחקים יש לך בסמרטפון?

לא ספרתי

יש כמה פעילים ועוד מלא מפעם

לא יותר משניים

מחשבון זה נחשב?

ביום אני עובר על סטטוסים בווצאפ…

חייב לראות הכל עד הסטטוס האחרון.

איזה 30 סטטוסים לפחות.

אחרי 3-4 סוגר.

לא נכנס לחור השחור הזה.

הסיבה שפתחתי אינסטגרם היא…

מישהו צריך לתחזק את המותג הזה שנקרא 'אני'

לכולם בכיתה יש…

לחפש דברים לקנות יד שנייה ולעקוב אחרי זמרים

אין לי פייסבוק

ביישוב שלכם בונים בית כנסת ויש גיוס המונים, אתה:

אני לא מעלה סטטוס על דברים לא קשורים, מצטער

רוצה לעזור אבל מתפדח

אולי אעלה סטטוס אחד

מטיס בסטטוסים, ושולח לכל מי שאני מכיר!

כל החבר'ה נפגשים, איפה הטלפון?

ביד, אני מולטיטאסקינג

על השולחן למקרה שאצטרך

בכיס על רטט

השארתי אותו בבית/באוטו

אתה קם בבוקר ו-?

בודק את הטלפון, מודה אני, נטילת ידיים והלאה

מודה אני, טלפון, נטילת ידיים והלאה

בודק את הטלפון בשירותים

אחרי שחרית מגיע לטלפון

תכנים פוגעניים?

לצערי אני מבקר שם

יצא שקפץ והמשכתי

יצא שקפץ וסגרתי

יש לי סינון מדהים

מה שלום הסוללה שלך?

ברוך השם, אם צריך יש לי בכיס מטען נייד

כשאני מגיע לפחות מ-50% אני מתחיל לחשוב איפה ומתי אטעין אותו

לפעמים קורה שנכבה לי

וואלה לא יודע, יש רק ציור ולא כתוב לי אחוזים

יוצא לך להשתמש בטלפון כשאתה הולך?

נהיגה ורכיבה גם נחשב?

אל תדאגו, לא נתקעתי בעמוד

רק אם היה רטט

אתם רציניים איתי?

יצאת לאוטובוס ואתה מבין ששכחת את המכשיר בבית…

וואי וואי, רץ מהר להביא אותו

מבאס, נבדוק אם מישהו בבית יכול להביא לי אותו רגע

לא נעים, אבל בעזרת השם בהפסקה או משהו נדאג להביא אותו

אסתדר יום אחד בלי…

כמה פעמים ביום אתה בודק את הטלפון?

כל 5 דקות

פעם בחצי שעה-שעה

אחרי שאני מסיים שיעור / לעשות משהו

כשאני צריך לעשות משהו / כשיש צלצול

כל החברים עולים לצפון, והטלפון שלך?

נו אז?

סלפיז ושירים – עלי.

בטיול הוא כמו נוקיה, משמש רק לשיחות

מה זאת אומרת, זה חופש. הוא איפשהו בתיק

כשאני לומד תורה הסמרטפון…

אצלי ביד כמובן

אצלי בתיק

מחוץ לבית המדרש

יש לי רק נוקיה…

הרבה זמן לא פגשת חבר מהיסודי, איך תחדש את הקשר?

אשאיר לו עוקב באינסטה

וואלה אשלח לו הודעת וואטסאפ חמימה

אשאל מתי מתאים ואתקשר לשיחה ארוכה

אקבע איתו ללכת לאכול משהו יחד

ולסיום, למה אתה עושה את השאלון הזה?

טוובבב נו אני מודה, צריך עזרה בעניין

תשמע זה מדאיג, מדי פעם אני מסתפק אם אני מגזים או לא

רוצה להוכיח לאחרים שאני לגמרי סבבה

לא יודע, היה כתוב אז זרמתי

(22-34) מכור. תראה, אם הגעת לכאן כנראה שהנשמה שלך זועקת לשינוי משמעותי. זה דווקא ממש טוב – יש לך הזדמנות למנף את החיים ואת השאיפות שלך כמה צעדים קדימה. ידיעת הבעיה היא כבר חצי פתרון(!). דבר עם חבר טוב, אמא או מדריך, ותנסה להפחית איפה שתוכל. קח את השאלון הזה עוד חודש שוב פעם, בפעם הבאה בעזרת השם כבר לא תהיה מכור.

(35-45) תלותי. אחי היקר, הסמארטפון עוזר לך הרבה בחיים אבל גם אתה מתחיל להרגיש שהוא מנצח אותך ולא אתה שולט בו. בוא נגיד שלא הייתי רוצה להיות המורה שמחרים לך את הטלפון:) תקרא כמה טיפים באתר לוקחים אחריות – זה יעשה לך רק טוב!

(46-66) נורמלי. כל הכבוד, אתה משתמש מאוזן. תחשוב עם עצמך מתי הסמרטפון מצמיח אותך ומתי מבזבז לך את הזמן, שמור על ההרגלים הטובים שלך בכל הכוח כדי להישאר משתמש חיובי במכשיר.

(67-88) שולט ברשת. וואו מלך! תלמד אותנו, איך אתה עושה את זה? מגיע לך צל"ש על השימוש המושכל והבריא ברשת ובמסכים. בלי להתבלבל אתה יודע בדיוק מתי אתה צריך ומה. אתה שולט, והמסך שמח להיות החבר הכי טוב שלך לכל צורך.

חבר יקר, בשורות הבאות אתן לך כלים לעוף קדימה ולעבור ממצב למצב. בעבודה קשה ועקביות – זה אפשרי!

***

כולם עם הראש בטלפון

התוצאות האפשריות בשאלון לבדיקת רמת השליטה שלכם במסך היו: מכור – תלותי – נורמלי – שולט ברשת.

דבר ראשון, הערה מקצועית: כמובן, מי שצריך עזרה מקצועית במסכים – כדאי שיפנה לאיש מקצוע ולא יסמוך על שעשועונים בעיתון…

אבל השאלה האמיתית שלה אתן מענה היום היא – מה עושים? איך משתפרים? איך הופכים ממכור לתלותי, מתלותי לנורמלי, ומנורמלי לשולט?

# לצאת ממצב מכור

לפני מספר שנים החליט צבא ארה"ב שהוא מקים מחלקת סייבר, והצהיר מעל כל הבמות ובכל הרשתות שהכוח החדש יהיה לגמרי כוח הגנה, ולא התקפי בכלל.

אך תוך שנים בודדות התגלה שבתוך המחלקה הזאת הוקם כוח התקפה חסר מעצורים, בשם ארס (Ares), שההתקפות שלו שקולות כנגד התקופות טילים מאסיביות או חדירת כוחות רגליים אדירים למדינת אויב.

יש מצבים שבהם ההגנה הטובה ביותר היא התקפה.

המשימה העיקרית שלך אחי, היא לפתח את החיים שמחוץ למסך. במקום לנסות ולעסוק באיך וכיצד אתה מפחית זמן במסך, נתב את האנרגיה שלך לכיוון ההפוך.

משימת השבוע שלך:

למצוא זמן שקט, הרחק מכל המסכים, רק עם דף ועט, ולכתוב עליו ארבעה כישרונות, יכולות או חלומות שתרצה להגשים או לפתח.

לאחר מכן בחר אחד מהארבעה, וכתוב לעצמך מהו הצעד הראשון שעליך לעשות כדי להתחיל להגשים אותו בענק.

אם תיכנס לתוך מסלול של הגשמת חלום, הגעה ליעד או פיתוח כשרון – ההתמכרות תיעלם כלא היתה.

# להתגבר על התלות במסך

אני מאוד אוהב שוקולד. כשאני עובד, יש לי מתח גבוה, וקשה לי לווסת את המתח הזה, אז אני קם והולך למקרר לאכול שוקלד. מתח = שוקולד.

מה יקרה לי ביום שלא יהיה לי שוקולד?

האם אני אתחרפן? אאבד את זה?

או שאני יודע ומסוגל לשאת את המתח ולווסת את הרגשות הקשים שלי, גם ללא השוקולד?

האם אני יודע לאכול משהו מלוח במקום? או לא לאכול בכלל אלא להשתמש בנשימות או פתרונות אחרים כדי לווסת את הרגש?

זה נקרא מבחן האלטרנטיבות, והוא מגדיר אנשים כתלותיים או לא במסכים, אוכל, קניות, קפה וכל דבר ממכר אחר.

כולנו לפעמים בורחים לווצאפ, או מתנתקים מהסביבה לסיבוב במשחק כלשהו כשאין כוח להתרכז במשהו חשוב, אבל השאלה היא מה נעשה כשלא יהיה את המסך בסביבה? האם נדע להתמודד? האם אנחנו מסוגלים להתגבר על הדחף הזה למסך כדי לברוח מקשיים?

משימת השבוע שלך:

לזהות את הדחף למסך, ולנסות להבין מה גורם לו. מה מלחיץ אותך, מעציב אותך, ולפתור את הלחץ, הכעס, הבדידות, השעמום או הפחד בדרך אחרת.

בפעם הבאה שתושיט את היד לטלפון – אל תפתח אותו. עצור עם הטלפון ביד ושאל את עצמך: למה אני כל כך רוצה לפתוח אותו? מה מפריע לי או מלחיץ אותי? ונסה לחשוב על פתרון אמיתי לאתגר.

# להפוך מנורמלי לשולט

נחמיה כהן, מנהל 'לוקחים אחריות', הוא אדם שאני מעריץ בתחום השליטה במדיה. הוא יכול לקבל עשרות ומאות ווצאפים – ולהשאיר אותם 'לא נקראו' עד שהוא בוחר לקרוא. הוא מסוגל לשים את הטלפון בצד כשהוא רוצה, ולהתייחס אליו בזמנים ומקומות שהוא הגדיר. וואו, איזה איש.

בחלק הזה אשמח להיות גלוי איתך, ולומר שאני בעצמי מרגיש מתמודד בתחום הזה. גם אני משתמש במדיה מידי יום, יש לי סמרטפון (לא תמיד היה), והוא משמש אותי בעיקר לעבודה, אבל גם אני מרגיש שיש מה לדייק בשימוש בו…

אשתף אותך איך אני עובד על השליטה שלי במדיה. התשובה במילה אחת: ביחד.

אם יש לך חבר, שותף לדרך, הדרך נהיית הרבה יותר פשוטה, ויותר קל להתמיד בה.

אז השותף שלי היא אשתי… וכל צעד שלי במדיה אני עושה ביחד איתה. מתייעץ, משתף וכך הרבה יותר קל לנוע קדימה.

תחילת דרכנו לפני ארבע שנים, קצת לפני החתונה, עשינו תחרויות בינינו. הורדנו אפליקציה שסופרת זמן מסך יומי וכמה פעמים פתחת את הנייד היום, והצלחנו להוריד מ-400 פתיחות מסך ביום לפחות מ-60! (בדוק את עצמך כמה אתה פותח ביום אחי…)

לקראת החתונה עברנו שנינו יחד לטלפון פשוט, כי הרגשנו שהמכשיר החכם גובה מחירים גבוהים מידי של תשומת לב ויחס בבית.

עברנו ביחד לטלפון שיומי פשוט עם ווצאפ בלבד, ולפני חצי שנה קיבלנו החלטה לחזור חזרה לסמרטפון, בגלל הצורך במכשיר נוח לעבודה. אבל אתה קולט מה היופי? את כל התהליכים האלה אני לא עובר לבד. יש לי מי שעוזר לי לדייק, להקשיב לעצמי, ולקבל החלטות נכונות גם כשהן לא הכי נוחות לי.

גם לגבי הסינון אני יכול לספר לך שעצם זה ששיתפתי עזר לי הרבה.

שיתפתי את אשתי שסינון תוכן הוא חשוב לי, יש דברים ברשת שאני לא רוצה להיחשף אליהם, וכך כל מכשיר חדש שנכנס אלינו הביתה, מחשב או טלפון, אנחנו מוודאים ביחד שהתקנו עליו סינון, שהסינון עובד כמו שצריך, והסיסמה שלי אצל אשתי לכל מקרה שאני צריך לפתוח משהו בסינון.

גם היא בוחרת להתייעץ איתי רבות על תכנים שהיא רואה, סרטונים או סדרות, והיא שואלת אותי מה דעתי על סדרה מסוימת, או אם תוכן מסוים הוא מתאים, וזה עוזר לה בהתלבטויות שלה.

ככה לאט לאט מתרגלים את השליטה במסך. נכון, לא ביום אחד תהפוך להיות נחמיה כהן, אבל תעלה על המסלול שלך כדי לדייק לעצמך את השימוש הכי טוב ונכון לך במדיה.

משימת השבוע שלך:

למצוא שותף לדרך, אחד שאוהב אותך, חבר קרוב, מדריך, אפילו הורה, ולשתף אותו ברצון להתקדם בתחום השליטה במסך.

שבו ביחד על כוס קפה ודברו על הרגלי שימוש, סינון תכנים, מה סוג המכשיר המתאים לי, תורידו אפליקציה שסופרת זמן שימוש (יש גם מובנה באנדרואיד ואייפון) ולאט לאט תגבשו את הדרך ביחד. רצוי שזה יהיה חבר שיש לך עוד נושאים משותפים איתו, כדי שלא תיתקעו רק על זה, וזה יוכל ללוות אתכם לאורך זמן. בהצלחה!

# שולט במסכים

לפני מספר שנים עשו מחקר על ספורטאים, וגילו שכל הספורטאים שנהיו אלופי עולם עבדו 10,000 שעות כדי להיות מומחים בתחומם ולהגיע לשליטה מדויקת במיומנויות שלהם. אבל האמת, שמאז פורסמו כמה מחקרים סותרים, אז אין מה לדאוג…

צריך לדעת שהדרך לשליטה אכן עוברת באימונים רבים, דיוקים, ואורכת זמן. לגביך, שמע, מרשים למדי המקום בו אתה נמצא כיום, ואני בטוח שעבדת קשה על זה.

אבל, וזה אבל גדול, רוב האנשים ששולטים במסך, בדרך כלל לא במסך בכלל.

כן כן, שמעת טוב. רוב האנשים ששולטים במסך זה בגלל שהם פשוט נמנעים ממנו לגמרי.

אז אם אין לך טלפון חכם, אשריך. אני מעריך אותך. כנראה שזה לא מתאים לך בשלב בו אתה נמצא בחיים, והלוואי ולמאות בני הנוער שאנחנו פוגשים בארגון היה אומץ לקבל את ההחלטה הזאת כמוך, שלחלקם פשוט לא מתאים הסמרט הזה, ואדם צריך לדעת לשאול את עצמו: האם אני שולט או שהסמרט הופך אותי לסמרטוט.

אבל צריך לדעת שאפשר גם אחרת. יש אנשי מעלה, מאוד מדויקים וחדים, שמלאים ברצון טוב, תחושת שליחות, והכרת הערך העצמי שלהם, שמחזיקים מכשירים חכמים – ופורחים איתם. צומחים איתם. ממלאים את העולם כולו ערך באמצעות המכשיר.

החבר השני שעליו אשמח לספר לך הוא איתי שאוליאן, מנהל 'לוקחים אחריות', שבאמצעות הסמרטפון שלו הוא ממלא את העולם בסרטוני מוטיבציה וסיפורים אישיים מדהימים, ועוזר להמון בני נוער להפוך מסמרטוטים לאנשים רציניים שמשקיעים בעצמם.

משימת השבוע שלך:

קבע עם עצמך פגישה אישית, עדיף במקום נעים וממוזג, ושאל את עצמך: איזה מכשיר באמת מתאים לי? האם המכשיר שיש לי היום מועיל לי? האם החלפת מכשיר יכולה להיות הדבר הנכון בעבורי, מבחינה אישית? חברתית? מבחינת התוכן והזמינות? מבחינת זמן השימוש? קבל החלטה אמיצה וצא לדרך. בהצלחה!

מאדון למשרת

לסיכום, כדאי לציין שקשה מאטד לעבור ממצב 'מכור' למצב 'שולט ברשת'. המעברים הם הדרגתיים, והעבודה הזאת אורכת זמן, בדיוק כמו הקושי לעבור מפיצה וקולה כל יום לסלט אבוקדו ושייק.

יש בתהליך הזה עליות וירידות והרבה עבודה. המסכים מביאים לחיינו ברכה עצומה, והם כאן כדי להישאר. טוב נעשה אם נשכיל לבנות את עצמנו בתהליך ובעמל לשימוש נכון, ראוי ומצמיח בכלי העוצמתי הזה.

המסך יכול להפוך מאדון נוראי – למשרת מצוין. הכל תלוי בך.