Wednesday, July 8, 2020

Finding The Balance Between Unpresentable And Overly Presentable - Anti-Social And Overly Social

Brachos 43b: 

"ת"ר ששה דברים גנאי הם לת"ח, לא יצא כשהוא מכושם לשוק, ואל יצא נמנעלים המטולאים ואל יצא יחידי בלילה ואל ימפר עם אשה כשוק, ואל יכנס באחרונה לביהמ"ד ואל יכנס במסיבה של ע"ה".

The Sages taught in a braisa: Six things are disgraceful for a Torah scholar: He may not go out perfumed into the marketplace; he may not go out of his house alone at night; he may not go out wearing patched shoes; he may not converse with a woman in the marketplace; he may not recline and participate in a meal in the company of ignoramuses; and he may not be the last to enter the study hall. 

A Talmid Chacham has to find the medium between being TOO presentable and spiffy while at the same time being presentable and not bringing disgrace to himself. 

1] Don't go out with cologne to the street. The Gemara says later that people will suspect him of משכב זכור. [Bad career move besides being a Biblical no-no]. 

2] No patched shoes. Looks really bad and undignified. 

[So shower, use soap and wear good shoes. Leave the cologne for other guys who aren't such great scholars]. 

He must be sociable but not overly sociable.

1] Don't go out alone at night. Anti-social. 

2] Don't talk to ladies on the street. TOO sociable. 

3] Don't be the last guy to come to the Beis Medrash. Anti-social. 

4] Don't hang out with Am-eratzim. TOO sociable. 

[He CERTAINLY shouldn't be talking on the street with ladies who are ALSO Am-eratzim....😀]

הגבילו תנאי חיים כוללים להתרחק מב' קצוות בהנהגת הנימוס שבד"א בחיי החברה ובהנלוה לו, והם ההתהדרות וההתבזות. ראוי לת"ח שיתבונן בב' הקצוות שלא יפריז על המדה, ואל תביאהו ההתהדרות להפרזה כזאת שמעוררת גועל נפש מוסרית, לצאת כשהוא מבושם לשוק, (וכדמסקינן במקום שחשודין על משכב זכר). וכמו כן אל יהי' נוטה אל ביטול כל נימוס עד שיביאהו שלא להקפיד בהידור הראוי לאדם מן הישוב, לצאת במנעלים המטולאים. סמוך להתנהגות של ההתארה החיצונית היא הריעות והריחוק, וראוי לאדם השלם שלא לצאת לקצוות, לא ירחיק לצד הרחקת הריעות עד שיצא יחידי בלילה באהבתו שלילת הריעות, ואל תביאהו ההמשכה לצד הריעות לספר עם אשה בשוק שהיא נטיה לפריצת המוסר לערך שלימות הת"ח. סמוך לריעות ונעימות היחש היא החברה והבדידות, החברה להתייעץ בכל דבר ולהשתתף בחיים כלליים, זולת צד הריעות שבהם שהוא רק הנועם הסידורי לבדו, גם בזה צריך החזקת ב' הקצוות שלא יטו לקיצוניות, אל תרחיקהו אהבת הבדידות להתבודד באהלו בזמן ביהמ"ד, עד שלא יכנס באחרונה לביהמ"ד. ואל תשיאהו אהבת חיי החברה, לקחת חלק במסיבה של ע"ה ריקים ונבלים, כי מזה לא תבא טובה ושלימות. ידריך רבים בהדרכת תורה ומוסר אבל לא להשתתף עם שפלי נפש במסיבה של מאכל וחבורה.