מסרת גבורים ביד חלשים כו'
You gave over the strong in the hands of the weak etc.
This is as it says in the pasuk "ה' לי בעוזרי" - and not "ה' עוזר לי" - Hashem helps me. Meaning, Hashem saves a person through the person helping himself. ה' לי - Hashem is to me, בעוזרי - to help myself. מסרת גבורים ביד חלשים. They came into our hands b/c our hands were part of the salvation. The Jews know that it is not b/c of their personal strength, therefore Hashem helps them that they should be the ones who are achieving success. The pasuk continues "ואני אראה בשונאי" - I will see [the downfall] of my enemy. When the person is not personally worthy of a miracle, then he may not see the downfall of his enemy. That is why Lot and family were told not to look at what is happening to Sodom. But when it comes to the Jewish people "ה' לי בעוזרי" - we ARE worthy of the miracle, it is US acting with Hashem behind us. Hence "ואני אראה בשונאי"- We may see their downfall.
מסרת גבורים ביד חלשים כו'. הוא כמ"ש ה' לי בעוזרי ולא כתיב ה' עוזר לי רק בעוזרי. פי' שהקב"ה מושיע ע"י האדם עצמו להיות נעזר על ידי עצמו. וע"י שבנ"י יודעין היטב כי לא בכחם ועוצם ידם הוא. לכן השי"ת עוזר להם בזה האופן שיהיו המה העושים. ועי"ז ואני אראה בשונאי. כי כשאין בעל הנס זוכה להנס בעצמו אינו כדאי לראות במפלת הרשע כמ"ש גבי לוט אל תביט אחריך. אבל כיון שה' לי בעוזרי כנ"ל לכן אראה בשונאי. וזה ענין הישועות והנחמות שנתנחמו בנ"י על הגלות כי כל מה שהיו מתענים תחת ידיהם הי' כדי שעי"ז יוציאו מכח להפועל אלה הנפלאות כי באמת כל גלות הוא להוציא נצוצי קדושה שנבלע שם. ונעשו בנ"י שלוחים לזה. וכשבא הגאולה יודעין ומבינים למפרע כל צורך הגלות והפעולה שעשה הקב"ה על ידי בנ"י. והאמת כי הגלות ע"י חטא הקודם שעי"ז נתפזרו הארות מבנ"י למקומות אחרים. לכן צריכין בנ"י להתפזר בגלות לקבץ אלה הנצוצות. וזה ענין שתכלה רגל מן השוק אותו הפסיעה גסה שפסעו בחטאם חוץ ממקום הראוי. והשי"ת יתן ונתקבץ מארבע כנפי הארץ לארצנו במהרה: [שפת אמת חנוכה תרמ"ח]