Torah and Tefillah are the Pnimiyus - deeper part, as the Gemara says, that someone who has Torah is given the keys to the inner sanctum. Yiras Shomayim, says the Gemara, are the keys to the outer door. In Yerushalayim, the level of Yiras Shomayim was superb. ירושלים = יראה שלם. Complete awe. Thus, Yerushalayim is called the שער לשם - The gate to Hashem. Therefore, there is no Torah like the Torah of Eretz Yisrael [b/c it goes along w/ Yirah]. On that we ask - פתחו לי שערי צדק וכו' אודה י-ה. Meaning, Jews are ready in their depths to praise Hashem. But the gate is closed. We need the keys to the outer gate - Yiras Shomayim. פתחו לי שערי צדק - Open the gates so we can thank Hashem! But the Pnimiyus'dike desire to praise Hashem remains from the power of our Torah.
ובאמת תורה ותפלה היא הפנימיות. וכדאיתא בגמ' מי שיש בו תורה כאלו נמסרו לו מפתחות הפנימיות ויראת שמים מפתחות החיצוניות. ובירושלים הי' היראה בשלימות וע"ש זה נק' ירושלים וזה השער לה'. לכן אין תורה כתורת א"י מציון תצא תורה. וע"ז מבקשין פתחי לי שערי צדק כו' אודה יה. פי' שבנ"י מוכנים בפנימיות להלל ולשבח להבורא. אך הפתח סגור שהוא מפתחות החיצוניות. אבל הפנימיות נשאר בכח התורה בפיהם של ישראל: [שפ"א סוכות תרס"ב]