Teshuva causes a revolution in the soul of man. He leaves the sin, regrets it and accepts upon himself not to commit the sin in the future. Renewal. There are many levels to Teshuva. There is also Teshuva from fear and Teshuva from love. These two components have many levels. The greater the fear and love - the greater the Teshuva. The ideal is not to do Teshuva merely out of fear of punishment butthat is better than nothing. The highest level is to do Teshuva out of a feeling of love of Hashem. How could I have caused a breach in the relationship with Someone whom I love so much and loves me so much???
This pasuk says that at the end of days "ימים ההם ובעת ההיא, נאום ד', יבוקש את עון ישראל ואיננו" - The sins of the Jews will be sought after but not found. They will disappear!! Thi is b/c we will have done Teshuva out of love which transforms all of our sins into merits!!!
את כח המהפכה הגדול הקיצוני אנו מוצאים בתשובה. תהליך התשובה מורכב מעזיבת החטא, חרטה וקבלה להבא. התחדשות. הכל נמשך מהתשובה שבלב, ויש בה מדרגות רבות. התשובה במובן האמיתי הברור, היא תשובה מאהבה. תשובה היא מהפכה, התחדשות מוסרית, רצונית. אדם זוכה להיהפך, זוכה להתחדש. הוא נעשה אדם חדש, במובן גדלות הטהרה והקדושה בישראל. המדרגה היסודית היא תשובה מיראה. גם בה יש מדרגות, והיא כוללת אף את יראת העונש. כמובן, אין זה אידיאלי ואין זה שלם. המדרגה האידיאלית היא בירור חשבון ובירור הכרה של ה'לא טוב' שהיה קודם, והשאיפה לתיקון. ואז אדם משתנה ומהפך עצמו לטוב, מתוך הכרה שכך צריך להיות מצד עצמו, מתוך הכרה בערך הלא טוב שהיה קודם, מתוך שאיפה וגעגועים. בתשובה מיראה, האדם פשוט מפחד, מפחד מגיהנום, מפחד מבית דין. יש בעולם הזה מצבים שבגללם אדם מפחד לחטוא, מפני שהוא מפחד מעונש. אין כאן מהפכה פנימית, אך בכל זאת זו תשובה. אין זה כל כך אידיאלי, וזה בעל כרחו, אך בכל זאת עובדה היא שעכשיו האדם כבר אינו פושע. מתוך פחד הוא מפסיק לחטוא. אמנם הגורם אינו בא מעומק המחשבה והטהרה האידיאלית, אך למעשה יש תיקון, ויש הכרה בטעות. גם בזה יש כמה מיני מדרגות. כאשר מתוך חשבון מופיע התיקון ועזיבת החטא, יופי ושכלול הסדרים - יש כאן מדרגה של בעל תשובה. ותשובה זו המביאה מעבר מרשעות לצדקות, גוררת גם כן סליחה וכפרה. תשובה מיראה היא תשובה. אפילו אם הרע נעשה במזיד, מתוך התשובה הזדונות מתהפכים לשגגות. התשובה מבררת שבאמת החטא היה בשוגג. זאת התשובה התחתונה, הלא אידיאלית.
התשובה האידיאלית האמיתית, השלמה, הגדולה, היא תשובה מאהבה, תשובה מאמונה, מצמאון, מהכרה גדולה. ההכרה וההרגשה הפנימית גורמות למהפכה בנפש. חז"ל אומרים: 'זדונות נעשות לזכויות'. זכות עליונה היא למי שזוכה לזה. רוממות התשובה בישראל היא תשובה מאהבה. הזדונות לא נהפכים לשגגות אלא לזכויות. חידה! כל מזיד הופך לזכות!
יש פסוק בירמיה [נ, כ]: 'בימים ההם ובעת ההיא, נאום ד', יבוקש את עון ישראל ואיננו'. למה שיבקשו את העוונות? וכי תפקיד מעניין הוא זה? אלא, בעת ההיא באחרית הימים, במצב של גדלות עצומה מאוד, כשכל ישראל יגיעו למדרגה של תשובה מאהבה, יבקשו זדונות ולא ימצאו, כיון שהכל יהפך לזכות. גדר התשובה העילאית השלמה השייכת לגדלות ישראל הוא שזדון נהפך לזכות. זה מתקשר לסגולה המיוחדת של הוא"ו המהפך בשפת הקודש.
(שיחות הרב צבי יהודה, מס' 35, אורות התורה, פרק ו, סע' 3 = שיחות הרב צבי יהודה, פינחס, עמ' 358 = שיחות הרב צבי יהודה, כי תבוא, עמ' 395-396)