Monday, August 16, 2021

קודם קיבוץ גלויות ואח"כ משיח

  ואחר שביארתי בעזה"י שגאולתינו שאנו מצפים עליה כל כך תהי' לאט לאט ממדרגה למדרגה נבין מה שהביא רבינו הח"ס בדרשותיו שנדפסו מקרוב בדרוש אלול תק"פ שנראה מדברי הרמב"ם בסנהדרין פ"א שיתקבצו ישראל תחלה יחדיו לארץ ישראל קודם ביאת משיח ואף בלי בנין ביתהמ"ק עיי"ש. וכן מצאתי בספר שבילי אמונה לנכד רבינו הרא"ש נתיב עשירי פרק א' שכתב בשם המדרש שקודם הגאולה יתנדבו הרבה מישראל לדור בארץ ישראל ולהתיישב שם מארבע פינות העולם וכאשר יתיישבו שם הרבה וירבו להתפלל בהר הקודש ישמע הבורא יתברך ויקרב קץ הגאולה עיי"ש. 

והגאון הצדיק רבינו ר' הלל מקאלאמייא בתשובת בית הלל סי' ל"א הביאו ועי"ז התלהב לבו שם מאד במכתב אל הגאון ר' זלמן שפיצער מוויען שידבר עם הבאראן ראטהשילד שיכניס עצמו בזה ולתמוך זאת בכספו ובזהבו כי לדבר כזאת צריך לעשירי עם בני ישראל (כאשר הובא מעשה כזו במדרש רבה תולדות שבימי ר"י בן חנניא נתן המלך רשות לעלות לא"י ולבנות ביהמ"ק הושיב ריב"ח שני עשירים גדולים מישראל שיתנו הוצאות ע"ז עיי"ש) והגה"צ שם כתב כי מי הוא מישראל עם ה' אשר לא יתאוה להיות לו חלק במצוה זו, ורב גדול אחד עוררני מרש"י תהלים ריש סי' ע' שכתב בפסוקי' כי אלקים יושע ציון ויבנה ערי יהודה וישבו שם וירשוה וזרע עבדיו ינחולה ואוהבי שמו ישכנו בה למנצח לדוד להזכיר וזה לשון רש"י לדוד להזכיר לשון תפלה הוא וכו' ובמדרש תהלים ראיתי משל למלך שכעס על צאנו וסתר את הדיר והוציא את הצאן ואת הרועה אחר זמן החזיר את הצאן ובנה את הדיר ולא הזכיר את הרועה אמר הרועה הרי הצאן מוחזר והדיר בנוי ואני איני נזכר כך למעלה מן הענין נאמר אלקים יושיע ציון וגו' ואוהבי שמו ישכנו בה הרי הדיר בנוי והצאן כנוס והרועה לא נזכר לכך נאמר לדוד להזכיר עכ"ל היינו שדוד התפלל שגם הוא יחזור לישראל למקומו. הרי מפורש ברש"י כאן דתחלה יחזרו ישראל לארץ ישראל ויבנו אותה עוד טרם ביאת בן דוד עד שדוד יבקש משי"ת אחר שישראל כבר חזרו גם הוא רוצה לחזור להם והוא ראי' נפלאה לדברי רבינו הרמב"ם הנ"ל, ונראה לי הטעם עפ"י דברי הח"ס בעצמו בדרוש למגילת רות שכ' דתכלית רעתינו הוא הפיזור וגליות כי אפילו הי' נחרב בית המקדש והיינו נשארים בא"י לא הי' רע כל כך כמ"ש הרמב"ם בה' תענית בהריגת גדליה בן אחיקם נכבה גחלת ישראל ונתפזרו בעוה"ר בגליות עיי"ש. 

והנה כבר הבאתי בשם חכז"ל בזהר ובמדרש וירושלמי דהגאולה יהי' קימעא קימעא ולא בבת אחת ע"כ יצטרך להיות קיבוץ ישראל בארץ ישראל קודם הגאולה אמיתית כדי לצאת תחלה מתכלית הרעה שהוא פיזור וגליות לרע אמצעי שהוא רק חורבן ביתהמ"ק אבל ישראל המה במקומם ואח"כ כשנהי' מקובצים בארץ ישראל יש תקוה לאחריתינו וכמו שכ' הח"ס שם דהיינו שאחריתם יהי' שלום ביניהם והוא תקוה ואחרית טוב להם וע"י השלום שיהי' ביניהם ישובו בנים לגבולם ויבנה בית המקדש ולא יהי' שנאה ביניהם כבזמן החורבן בית שני עיי"ש שהאריך בנועם אמירותיו ונראה לי להוסיף על דבריו הקדושים ולבאר איך יגרום הקיבוץ דיהי' נעשה תחלה בא"י אף בלי בנין בית המקדש למעט פיזור הגליות אף דאי אפשר בתחלה לקבץ את כל האומה בכללה בארץ ישראל עד שנזכה שארץ יתפשט עורה לאסף עליה את כל בניה כמו שאמרו ז"ל דא"י דומה לצבי כידוע ועל כרחך ישארו עוד ישראל בארצות הגוים עד עת בא דברו לקבץ בתוכה כלל כל ישראל וכמו שכתב הרמב"ן על דברי ישעי' שאמר נאם ה' אלקים אקבץ נדחי ישראל עוד אקבץ עליו לנקבציו פירוש שמתחלה יקבץ רבים מנדחי ישראל ולא כולם ואחר מלחמות גוג אמר עוד אקבץ עליו לנקבציו שיתקבצו שנית על הנקבצים הקבוצים מכבר נראה לי דבזה שיהי' נעשה קיבוץ ישראל בתוככי ירושלים וא"י יהי' נעשה עי"ז מרכז כללי לישראל בכלל עד שאפילו אלו שנשארו בגולה יהי' עיניהם ולבם שם ויהיו אגודים וקשורים בכל נימי נשמותיהם למרכז הכללי שנתיסד בא"י עד שזה יהי' מאחד ומאגד אותם יחד אף בגולה ולא יהי' פיזורם נחשב לפיזור כלל כי כולנו אגודים ומאוחדים יחד למרכז אשר בארץ ישראל משא"כ עתה היא שה פזורה ישראל וכשה אובד בין העמים ואין לאחד שום שותפות עם חברו ישראל ודמה כאברים המדולדלים בכל מקומות מושבותיהם מבלי איגוד ואיחוד עם הפרט וכש"כ עם הכלל ע"כ היא פיזור באמת ובתכלית הרע רחמנא ליצלן כי כלנו ממש בפיזורינו הפקר כדגי הים כמו שראינו בשנים הקשים האחרונות שכל פחות וגרוע כפר ידו בנו ועשה עמנו כל מה שלבו חפץ מהשפלות והרציחות מבלי גבול ומבלי שום קבלת אחריות על מעשיו שעשה עמנו כי אין לבן בליעל הזה למי שיתן דין וחשבון על מעשיו שעושה עמנו משא"כ אם ניסד בעזר השם מרכז כללי בא"י ויתרומם קרנינו בכבוד נגד כל עמי הארץ ונחשבנו לאומה יקרה וחשובה בכלל וכדאיתא במדרש שה"ש בפסוק הבו לה' משפחות עמים הבו לה' כבוד ועוז כשתהיו מביאין אותן לא תביאו דרך בזיון אלא בכבוד ועוז עיו"ש, אז אף הפרט שנשאר בגולה לא יהי' הפקר מבלי אחריות כי כל הרוצה לעשות איזה דבר חמס בנו יהי' יודע שיהי' מי שיבקש ממנו דין וחשבון על מעשיו ויקבל אחריות על פעולותיו האון ע"כ יהי' בשב ואל תעשה ולא יעשה דבר שאינו הגון עמנו נמצא דע"י הקיבוץ דיהי' נעשה בארץ נצא מתכלית הרע אף בגולה וזה אמת וברור וגם יגרום קיבוץ לבבות כל ישראל אף בגולה ויהי' שלום בינינו ונשיג האחרית והתקוה טובה לבא על ידה לגאולה שלימה בב"א.