לזכות רפואת א"מ ר' יצחק יונה בן חנה ויוכבד פייגע בת מיכל יהודית בתיה בתוך שח"י!!!!
There are certain organizations that run these really aggressive advertising campaigns trying to convince people to give to them. There are a lot of worthy Tzdakos out there and the competition is STIFF. So I am not saying not to give to such organizations but I AM saying that NOWHERE does it say in any sefer that there is a special Mitzva to give to organizations that appear on buses or make videos. Even if important Rabbis appear on the videos. The Rabbis themselves would say to follow the guidelines of the Shulchan Aruch and the Gedolei HaPoskim.
It DOES say the following in Shulchan Aruch [and see here and here. And I found this when I googled!!! And then I got to this and this and this]:
הנותן לבניו ובנותיו הגדולים שאינו חייב במזונותיהם כדי ללמד את הבנים תורה ולהנהיג הבנות בדרך ישרה וכן הנותן מתנות לאביו והם צריכים להם הרי זה בכלל צדקה ולא עוד אלא שצריך להקדימו לאחרים ואפילו אינו בנו ולא אביו אלא קרובו צריך להקדימו לכל אדם ואחיו מאביו קודם לאחיו מאמו ועניי ביתו קודמין לעניי עירו ועניי עירו קודמין לעניי עיר אחרת (כ"מ בסמ"ג וסמ"ק וטור) : הגה והקבועים בעיר קרויים עניי העיר והם קודמין לעניים אחרים הבאים לשם ממקומות אחרים (טור דלא כר"י בר ברוך) ויושבי ארץ ישראל קודמין ליושבי חוצה לארץ: הגה פרנסת עצמו קודמת לכל אדם ואינו חייב לתת צדקה עד שיהיה לו פרנסתו ואח"כ יקדים פרנסת אביו ואמו אם הם עניים והם קודמים לפרנסת בניו ואח"כ בניו והם קודמים לאחיו והם קודמין לשאר קרובים והקרובים קודמים לשכיניו ושכיניו לאנשי עירו ואנשי עירו לעיר אחרת והוא הדין אם היו שבוים וצריך לפדותן (הכל בטור):
Helping one's grown up sons or daughters in need when he is not obliged to—in order to give his sons an opportunity of studying the Law, or to keep his daughters in the right path—and presenting gifts to one's father in need,—all this comes under the general head of Charity. In fact, such charity is to be preferred to other forms. Not only a father or child, but any relative should be given preference to a stranger; a brother of one's father, to a brother of one's mother; the poor of his own house to the poor of the city at large; the poor of his own city to the poor of other cities; and the poor that dwell in the Holy Land to those that dwell in other lands.
It is not glamorous and it won't get anyone's name on a building but giving needy family members comes FIRST!!
Or how abt. this doozer:
גבאי צדקה שיש בידם מעות צדקה ישיאו בהם בתולות עניות שאין צדקה גדולה מזו:
The Gabbaïm may use charity funds in their possession as dowries for poor virgins, for there is no greater charity than this.
And some general chizuk:
מצות עשה ליתן צדקה כפי השגת יד וכמה פעמים נצטוינו בה במצות עשה ויש לא תעשה במעלים עיניו ממנה שנאמר לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך וכל המעלים עיניו ממנה נקרא בליעל וכאילו עובד אלילים ומאד יש ליזהר בה כי אפשר שיבא לידי שפיכות דמים שימות העני המבקש אם לא יתן לו מיד כעובדא דנחום איש גם זו:
It is a positive Biblical command to give Charity according to one's means. There are numerous positive commands as to Charity; and also a negative command not to close one's eyes to charity, for it is written, "Thou shalt not harden thy heart nor shut your hand [from your poor brother]." Deut. 15:7. And he who closes his eyes to it is called "wicked" The word is Beliya’al, which occurs in Deut. 15:9. and is regarded as if he worships idols. One should take great heed in giving alms that he be not the cause of bloodshed, for the poor man in need may die before help reaches him if it is not offered quickly, as in the story of Nahum of Gimzo. Ta’anis 21.
לעולם אין אדם מעני מן הצדקה ולא דבר רע ולא היזק מתגלגל על ידה שנאמר והיה מעשה הצדקה שלום:
No man is ever impoverished from giving alms, nor is evil or harm ever caused by it; as it is written, "And the work of righteousness shall be peace." Isaiah 32:17. A play on the word Tsedakah meaning “righteousness” and also “charity.”
כל המרחם על העניים הקב"ה מרחם עליו: הגה ויתן האדם אל לבו שהוא מבקש כל שעה פרנסתו מהקב"ה וכמו שהוא מבקש שהקב"ה ישמע שועתו כך הוא ישמע שועת עניים גם יתן אל לבו כי הוא גלגל החוזר בעולם וסוף האדם שיבא הוא או בנו או בן בנו לידי מדה זו וכל המרחם על אחרים מרחמין עליו (מלשון הטור):
Whosoever has compassion on the poor, the Holy One, blessed be He, has compassion on him. RMI. Rabbi Moshe Isserles, died in Cracow 1572, annotator of the Shulhan Arukh.—Let man realize that he himself is forever seeking sustenance at the hand of God, and just as God answers his prayer, so should he answer the prayer of the poor. Let him also realize that the world is a revolving sphere, and that eventually he or his son or his grandson may be reduced to such circumstances.
הצדקה דוחה את הגזירות הקשות וברעב תציל ממות כמו שאירע לצרפית : הגה והיא מעשרת ואסור לנסות הקב"ה כי אם בדבר זה שנאמר ובחנוני נא בזאת וגו' (טור מגמרא פ"ק דתענית) וי"א דוקא בנתינת מעשר מותר לנסות הקב"ה אבל לא בשאר צדקה (ב"י דכך משמע מש"ס שם):
Charity prevents threatened punishment from Heaven, and in famine it delivers from death, as in the story of the widow of Zarephath.