הוכחה גדולה לחיוב התבוננות בשכר ועונש, יש לראות מהא דמצווים אנו בקריאת פרשה שניה של שמע בכל יום שיסודה קבלת עול מצוות וכדאיתא בגמ' ברכות [י"ג] למה קדמה פרשה ראשונה של ק"ש לוהיה אם שמוע שקודם קבלו עול מלכות שמים ואח"כ עול מצוות.
ומהותה של פרשה זו והיה אם שמוע וכו' ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת [דברים יא יג] דהיינו שכר ואח"כ מפרטת תורה "השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם וגו' וחרה אף ד' בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה וגו" זו ההוכחה לשכר ועונש. חזינן דאין אפשרות לקבל עול מצוות ללא התבוננות בשכר ועונש.
הדברים מפורשים בדברי הגרי"ס ז"ל אגרת המוסר "בלי דעת ובלי תבונה נכיר שהאמונה המרחפת בנו שהאלוקים שופט הוא לתת לאיש כפרי מעלליו היא ראשית מצעדנו לעבודתו יתברך והוא מאמר חז"ל בואו חשבון וכו' הפסד מצוה כנגד שכרה וכו' אכן למורת רוח ודאבון לב כח הכללי הזה רק מסתתר בנו נחבא במצפוני הלב אם לא נשים לב לשדד אדמת לבנו בהרחבת רעיוני המוסר וכו'" מבואר לנו שאינה מספקת ידיעת שכר ועונש בעלמא אלא חייב להרחיב הדברים.
[אור יחזקאל ו' עמ' מ']
If we don't ponder the reality of reward and punishment then we won't have it. When we say Shema every day, we are supposed to focus on this concept. The problem is that people don't really believe it in their kishkes. THAT requires work.