Wednesday, June 7, 2023

טבע עם ישראל





...אמנם, אף על פי שלעניין הקיום המעשי -

הדר קבלוה בימי אחשורוש,

ואנו רואים בזה יד ד'

אף על פי שהוא בהסתר...

מכל מקום לעניין של הכבוד והאלוהיות שבתורה

ודאי הדבר נמשך ממעמד הר סיני...

("לנבוכי הדור", פרק מה, עמ' 218)

מרן הרב זצ"ל מסביר שמעמד הר סיני 'הראה' לעם ישראל ('אתה הראת לדעת') שמקור התורה הוא מן השמים, ומכאן הכבוד שאנו רוחשים לתורה השמיימית שזכינו לקבלה.

אכן, מצב זה של קיום התורה, שיסודו בכפייה ('כפה עליהם הר כגיגית' שבת דף פח, א) לא יכול היה להחזיק מעמד לאורך ימים ושנים . וכך כותב מרן הרב זצ"ל : כי "... כל רושם אפילו היותר גדול הוא מתקטן והולך במשך הזמן. על כן, עם כל עומק הרושם שעשה מעמד הר סיני וכל מעשה ד' הגדול של יציאת מצרים על ישראל ועל העולם, מכל מקום ברבות הימים - הכח מתמעט "(לנבוכי הדור, פרק מה) להמשך קיומה הבטוח של האומה , גרם ד' , סובב כל הסיבות, שהנסיבות ההיסטוריות יביאו את ישראל לקבל את התורה מרצון חופשי בימי הפורים. "והוקבע כח הכרה כללית, שהאומה לא תחזור מהסכמתה... כיוון שקיבלוה ברצון והכרה – [הרי הם] עומדים לעד בהכרתם". (שם)

בכל זאת, גילוי השכינה שהיה במעמד הר סיני היה וכך יישאר לנצח נקודת הפתיחה... והוא אשר מקבע בתוכנו גם אחרי שנים רבות את האמונה שהתורה כולה ניתנה משמים.

בספר דרשותיו 'מדבר שור' (הדרוש השלישי , עמ' כח ) מעמיק מרן הרב זצ"ל ומפרט את הדברים וכך הוא כותב : "ישראל במעמד הר סיני בקשו לעבוד את ד' כל אחד בדרך המיוחדת ביותר לפי שורש נפשו וחשק טבעו, והיתה זאת להם מפני שהשיגו עומק מעלת נפשם. אף על פי שמצד הגוף - האדם בחירי לגמרי, אבל כשמדכא הגוף וממשיל עליו את הנשמה הקדושה, אז מתגבר טבע הנשמה בחשק עבודת השי"ת, וגם לה טבע קבוע כל אחד לפי עניינו".

המדרגה המיוחדת והנעלה של המעמד נשכחה מהם אבל מתברר שמדרגה זו לא נעלמה - אלא הייתה חבויה, ובימי מרדכי ואסתר נחשף עם ישראל , בבחירה חופשית, למעלה הזו וקיבל אז את התורה מרצון !!! וקובע מרן הרב זצ"ל: "נתברר לנו שמושג האלהות הוא נטוע בעומק הטבע האנושי, ואי אפשר כלל שתהיה אומה שלימה וחיה ומתקיימת בלא דעת של ענין אלקות וענייני עבודת אלקים" (לנבוכי הדור , שם)

כל זה החל במעמד הר סיני - "ונתגלתה [אז] בישראל, על ידי התעלות קדושת מעמד הר סיני עצמיות טבעיות נשמתם" (עין איה למסכת שבת דף פח,א אות עו)

(על פי מאמרו של הרב בניהו ברונר ב"מגד ירחים" גיליון 190 סיון תשע"ה )