Thursday, July 11, 2024

ר' גרשון זצ"ל

 שליטה על המעשים


הגאון רבינו יוסף יחיאל הלוי במברגר שליט"א רב הקהילה החרדית בחיפה ומרבני

בד"ץ 'שארית ישראל' סיפר שבימי השבעה על רבינו בא אחד וסיפר למשפחה את

מה שסיפר לו חבירו יהודי מעולי רוסיה שפעם הגיע להתייעץ עם רבינו ורבינו דיבר

איתו ברוסית )כנראה ראה שהוא לא מדבר עברית קולחת ויותר נח לו לדבר ברוסית(

למשמע סיפור זה הגיבו בני המשפחה שזה לא יכול להיות, כי הוא לא ידע רוסית!

הלך אותו המספר והביא את אותו יהודי שסיפר לתדהמת בני המשפחה ואמר להם

"איתי ר' גרשון דיבר ברוסית"... הדבר המפעים הוא, שמעולם רבינו לא סיפר לבני

משפחתו שהוא יודע רוסית... גם שהיה נשוי עשרות שנים - מעולם לא סיפר את

זה. וביאר הגר"י במברגר שרבינו שמר על הפה שלו הוא שלט על עצמו, אם לא צריך

- אז למה לספר... אין בזה שום איסור זה לא לשון הרע, גם אם נאמר שחבל על

הזמן, אבל ההסתכלות היא יותר עמוקה, הוא שמר על הפה בכזה מדרגה נשגבה,

שאם אין צורך, אז בשביל מה לספר...

מספר אחד התלמידים ביום שנכנסתי לישיבה, אחר השיעור הראשון מרבינו, ירדנו

לחדר האוכל, וכידוע בפוניבז' מספר המקומות פחות ממספר התלמידים, כך

שהרבה בחורים מחפשים מקומות במשך תקופה ארוכה, היה לי ידיד שהראה לי

מקום שהתפנה, בקצה המרפסת, מול חלון ענק, הבחור שפינה את המקום אמר לי,

'זה המקום הכי גרוע בחדר האוכל, הוא צמוד למדרגות שיורדים מהישיבה, כך שליד

הצלחת שלך עוברים מאות אנשים, וכיון שהמקום פעיל מאד, כולם מסתכלים

בסקרנות, 'אומרים שרבינו לא מסתכל', ובאמת אני יכול להעיד שכבר כמה שנים

אני יושב כאן, ואני רואה כל פעם איך רבינו מגיע למדרגות שמול החלון הענק, ומסיט

את ראשו שמאלה, עד שמסיים לרדת במדרגות, ורק אז הוא מביט נכחו, בדקתי את

התופעה בעיקר בימים מיוחדים, בהם היו אטרקציות בחדר האוכל, בחור התעלף,

היו אסיפות ומריבות וכדומה, ותמיד ר בינו עבר עם ראש מוטה שמאלה, מעולם לא

הביט לחדר האוכל, הוא ניווט את הסקרנות שלו לדברים אחרים, זה כל כך קשה?

לכאורה לא עשה כלום, אבל העקביות בהנהגה טובה - היא עיקר המעלה!

בדירה מול רבינו התגוררה משפחת של חסידי גור, בשיחה בין שתי עקרות הבית,

התברר לרבנית שהסבים של המשפחה ממול זקוקים לסיוע, אך בלילי שבת קשה

לשכנה ובעלה ללכת להורים, כי צריך לשמור על הילדים בבית. אמרה הרבנית,

'גרשון יושב ולומד אחרי הסעודה, ובכלל אין לו הבדל היכן הוא יושב, שישב בסלון

שלכם, והילדים יהיו רגועים', וכך במשך שנים, רבינו למד בסלון השכנים אחר

סעודת שבת, הוא לא ראה דבר קל מזה, "לא עשה כלום", פשוט ישב בחדר אחר

ולמד.

אמר הג ה"צ ר' חזקיהו מישקובסקי שליט"א בשם אחי רבינו הגאון הגדול רבי יעקב

אדלשטיין שליט"א, שאם העולם היו יודעים מי זה ר' גרשון, כל רחוב ראב"ד היה

מלא אנשים.

צדיק גוזר

לפני הלידה הראשונה הרופאים אמרו שהעובר בעייתי מאד ולא ייולד ילד בריא

ונורמלי ח"ו, וצריך לעשות הפלה, דיברנו עם הרב חנניה צ'ולק והוא אמר שהקב"ה

נתן לנו נסיון, אבל הפלה זה כמובן לא אופציה. הלכנו לר' גרשון וכשראה שאנחנו

לחוצים הוא אמר 'אני אחראי שהכל יהיה בסדר', וכך הוה.

באנו עם בחור מבוגר שעדיין לא התארס והיה קשה לו עם התמשכות הענין, וניסינו

ללחוץ עליו שלא יסתפק בברכה, ואמר מה אתם רוצים הבחורה עדיין לא שומעת

שידוכים... ואחרי תקופה הוא התארס עם בחורה צעירה שזה היה השידוך הראשון

שלה.

בגוט שבעס אמר פעם לאחד ' מזל טוב', לאותו אחד היה בן מבוגר, ובדיוק אחרי

שבוע התארס. אמר לו מרן בטח יש לך מופת עכשיו ממני... אני יסביר לך, אני יצא

לי בטעות ממש, ואתה היה לך אמונת חכמים, אז בזכות האמונת חכמים שלך זכית

לנס, לא בגללי... בחורה חולה במחלה מרן אמר אין לך כלום, ואח"כ התקשרו ואמרו

שהתשובות חזרו ובאמת זה היה גידול שפיר. אמר לנו כמה פעמים אני אין לי

שייכות למופתים, אחי רבי יעקב היה בעל מופת. בחזור מהלוויה של אחיו הגר"י

אמר אני אין לי שייכות למופתים כלל, וכשסיפרנו לו סיפורים אמר אני מאוד רציתי

שלא יהיו חולים וכו' אז ד' עזר לי... היה הרבה סיפורים כאלה...


מיעוט תענוג


אמרתי לרבינו שאני מגדיל את הדירה, ואני צריך חדר נוסף אבל השכנים בונים עוד

שני חדרים, ואם לא אבנה עכשיו יהיה קשה אח"כ במידת הצורך להכנס שוב לבניה,

ואמר שבכל זאת לא להגדיל את הדירה יותר ממה שצריך עכשיו, ואמר שכל תוספת

עולם הזה מגיע על חשבון העולם הבא.

אחרי החתונה אשתי רצתה שיהיו דברים יפים, עציצים, תמונות, ועוד דברים

שעולים כסף, והתלבטתי מה נכון לעשות, אולי עדיף לחיות יותר בצמצום ולשמור

את הכסף לדברים אחרים, ניגשתי לראש ישיבה בשבת בבוקר אחר התפילה, והכניס

אותי כדרכו הביתה והושיב אותי בסלון, סיפרתי לו ושיתפתי אותו בהתלבטות, ואז

הוא פונה אליי ואומר לי: אתה רואה כאן את הוילון היפה הזה, כאן בפינה יש ארונית

עם עציץ גדול, כאן על הקיר יש תמונה יפה, שם יש מדף עם דברי נוי, וכך הוסיף

ופרט על דברים נוספים שיש בבית, היה זה אחרי פטירת רעייתו הרבנית ע"ה,

והוסיף ואמר: לאשתי זה היה מאוד חשוב הדברים האלה, זה לא חבל על הכסף.

)המעניין הוא, שכשאנחנו היינו בחורים והיינו באים לבית של הראש ישיבה הבית

היה מצוחצח והיה ריח נקיון חריף שהגיע עד לפתח הבית, הכל היה יפה מאוד,

וסיפרו שהרבנית עושה את זה כדי שלר' גרשון יהיה נעים בבית, והיא אמרה שזה

חשוב לו ולכן היא עושה את זה בשבילו...(.

לאחר פטירת אחיו הכינה אחת השכנות 'סעודת הבראה' לרבינו, ואמרו לה להביא 2

פרוסות לחם, לאחר מכן דפקו אצלה בשליחות רבינו והחזירו פרוסה אחת שלא באה

לידי שימוש.

לא מצא חן בעיניו לאכול גלידה, אמנם כשאחד מנכדיו ניסה לחקותו ביקש שיביאו

גלידה גם עבורו ואכל.

פעם השתתף בשלום זכר, ואמר שאינו יכול לאכול כי זה אכילה גסה, אבל בגלל

שזה סעודת מצוה יקח משהו לביתו, ולקח גרגיר אחד של ארבעס.

פעם אחת התייעצתי עם רבינו, ואח"כ הוא התקשר לביתי לברר איזה פרט, אשתי

ענתה לטלפון, אז הוא שאל אותה עלי, איך הוא מתנהג, כמו בן אדם?

היה נדיב שרצה להביא לרבינו רכב טוב, ורבינו אמר שזה מותרות!!!

מתאר אחד מבני ביתו: מסופר על הגאון מוילנא שאשתו אמרה לחברה שלה הנה 2

חולצות שאחד מהם לבש בעלי הקדוש שבוע שלם, ואחד מכובס שלא לבש, האם

את יכולה להבדיל ביניהם, והיא לא הצליחה להבדיל... רבינו זצוק"ל היה רוחץ עצמו

רק בערב שבת, אבל מעולם ממש, והייתי צמוד לרבינו פיזית, לא היה עליו לכלוך או

טיפת ריח, וכשהיו מחליפים לו ומכינים לו את הבגדים להחלפה בערב שבת לא היה

ניתן אף פעם להבדיל איזה בגד לבש ומה היה חדש אחרי כביסה... חתן אחד סיפר

שאמר לו לקחת לחדר ייחוד משחה ומברשת שיניים, כי זה אחרי יום צום, ושאשתו

לא תסבול...

נדיב אחד אמר לרבינו עזרה רוחנית אין לי מה לתת, אבל עזרה בגשמיות אני יכול

לתת. ורבינו ענה לו יש לי הכל ב"ה, הראה לו את המטבח וכל הבית, ואמר אפילו

נהג ורכב טוב יש לי, ומיטות (סוכנות...). אמר לי רבנו שמעולם לא נצרך למתנת

בשר ודם, וכשחיתן את בנותיו היו לו ניסים, באחת החתונות היתה תקופה ארוכה

שלא שילמו משכורות בישיבה, וכשרבינו היה צריך את הכסף לחתונה בדיוק שילמו

על כל התקופה, וזה הספיק למה שהיה צריך.

היו שנים שסבל ייסורים איומים, ובנו המסור רבי בצלאל טיפל בו, ושאלתי פעם

למה לא לוקח כדורים חזקים להורדת הכאבים, והבן ענה לי זה אין על מה לדבר

איתו, הוא פוחד ויודע שזה יוריד לו אפילו משהו מהריכוז המקסימאלי של שקיעות

בסוגיות!!!

בשעות האחרונות לחייו לא אכל כמעט כלום, ואמר שאינו מסוגל לאכול, ניסו להביא

לו אינשור, והוא שאל מה ההכשר, אמרו לו שאין לזה הכשר טוב ושזה חלב נוכרי,

והוא אמר שמאכלות אסורות מעולם לא הכניס לפיו, וגם עכשיו הוא לא יעשה את

זה, אז הביאו לו איזידרינק והוא ביקש לעשר את זה כיון שלא הכניס דבר לפיו שלא

עישרו שוב... לפנות בוקר עוד גמר את הספר תהילים!