Wednesday, November 5, 2025

אררוממך ה' כי דליתני

  ארוממך ד' כי דליתני. כל התרוממות והגבהת הערך האמתי של האדם אינה חשובה להיות מבוססת, כי־אם כשהיא באה לתפקידה האמתי, אל הרום העליון של המהות העצמית של האדם בקשורו עם כל ההויה כולה, המתרוממת ברוממותו. ורוממותו של ההויה, בצורה אחדותית עם רוממותו של האדם, החושב ומרגיש אותה, אינה מוצאה את מקומה כ"א ברוממות ההקשבה של מקור ההויה, של חיי החיים, ויסוד היסודות של כל היש, של רוממות הענין האלהי, שממנו תוצאות להופעת האחדות המקורית של ההויה, הכוללת את האדם ואת העולם בהופעה מאוחדת מקיפה. ארוממך ד' כי דליתני.  

I will exalt you, Hashem, for you have lifted me up. Every elevation and enhancement of a person's true value is not important to be established unless it is based on its true purpose, to the highest realm of a person's self-essence in connection with all of existence, which is elevated in his elevation [creation is elevated when man is]. And the elevation of existence, in a unified form with the elevation of the human being who thinks and feels it, finds its place only in the elevation of listening to the Source of Existence, to the Life of Lives, and the Foundation of Foundations of all being, of the exaltation of the divine matter, from which the original unity of existence emerges, encompassing humanity and the world in a unified and comprehensive manifestation. I will exalt you, Hashem, for you have lifted me up. [Man's elevation is only significant if he exalts and elevates Hashem. Dovid says "I will elevate You. Why? כי דליתני - Because you elevated me and the whole purpose of that is to elevate You].