Tuesday, November 11, 2025

The Meaning Of Torah

אבל השי"ת נתן לנו עצה הגונה למען תנצל נפשינו הקדושה מרדת שחת כי הגבהות מזוהמת הנחש וס"מ אשר לנצח יאבדו והמה יאבדו ואנחנו בני ישראל נעמוד כמש"ה (תהלים קב) המה יאבדו ואתה תעמוד ונאמר (שם) בני עבדיך ישכונו וגו' ונתן לנו תורתו להגות בה לשמה להיות דבוק בהשי"ת שהיא נעלם בתורתו וכמ"ש בזהר תורה נקרא על שם דאורי וגלי מה דהוה סתים כי השי"ת נעלם ונגלה נעלם מעין כל ונגלה בלבבות החפצים והשוקדים תמיד ודורשים תמיד במחשבתם ולבם לדבקה בו באמצעות תורתו ומצותיו. וע"י זה השי"ת שהוא נעלם בתורתו שהוא שמו מתגלה בלבות עמו והלב מרגיש אהבתו ויראתו ביותר וזה נקרא תורה לשמה ר"ל כשמה תורה ר"ל שתורה ותראה להם הנעלם שהוא השי"ת, וכמו ששמעתי מפי הרב החסיד מו"ה גרשון לאצקיר תלמיד האלהי ר' בער ז"ל שאמר בשם רבו על מאמר שאחז"ל (חגיגה יב, א) ראה הקב"ה האור שאינו כדאי להשתמש בו וגנזו לצדיקים לעת"ל והקשה היכן גנזו ואני אקצר דבריו וקושיותיו ותוכן דבריו שאמר פי' דברי רז"ל שהתורה היא אור גדול ומתחלה היה האור נגלה ואח"כ גנזו הקב"ה בתורה גנזו והעלימו שאינו נגלה האור לטפשים ולאנשים בלתי שלימים והם אינם משיגים הנעלם אבל הצדיקים החרדים לדברו ודורשי השם וחוקרים אותו כמטמונים כמש"ה (משלי ב) אם תבקשנה ככסף וגו' אז עתיד לבוא עליהם האור, וזהו וגנזו לצדיקים לעת"ל ר"ל שעתיד לבוא לצדיקים האור ע"י דרישתם את השי"ת ע"י התורה: [יושר דברי אמת ג']

But the Holy One, blessed be He, gave us a proper counsel so that we may save our holy soul from falling into ruin, because haughtiness is contaminated by the serpent and the ס"מ which are destined to perish forever, and they will perish. And we, the children of Israel, will stand as it is written (Psalms 102): 'They shall perish, but You shall endure,' and it is said there: 'The children of Your servants shall dwell,' etc. And He gave us His Torah to meditate upon it sincerely, to cleave to the Holy One, blessed be He, who is hidden in His Torah, as it is written in the Zohar: "Torah is called by that name because it teaches and reveals what was hidden because the Holy One, blessed be He, is hidden and revealed, hidden from the eyes of all and revealed in the hearts of those who desire and are always diligent and always seek in their thoughts and hearts to cleave to Him through His Torah and commandments. And by this, God, who is hidden in His Torah, which is His Name, is revealed in the hearts of His people, and the heart feels love and fear most intensely. This is called Torah for its own sake, meaning that Torah, like its name [teaching], teaches and shows the hidden God.

And as I heard from the pious Rabbi, the honorable Gershon Latzkir, a student of the divine Rabbi Ber, may his memory be blessed, who said in the name of his teacher about the saying of our Sages (Hagigah 12a): "The Holy One, blessed be He, saw the light that was not worthy to be used and hid it for the righteous in the future," and he asked where He hid it. And I will shorten his words, his questions, and the content of his words, which he said: The meaning of the words of our Sages is that the Torah is a great light, and initially the light was revealed, and afterward the Holy One hid it in the Torah, concealing it so that the light would not be revealed to fools and incomplete people, and they would not comprehend the hidden. But the righteous, who tremble at His word and seek Him and search for Him as hidden treasures, as it is written (Proverbs 2): "If you seek it as silver, etc.," then the light will come upon them in the future. And this is what is meant by "and hid it for the righteous in the future," meaning that the light will come upon the righteous in the future through their seeking the Holy One through the Torah.