ויאמר אל תשלח ידך אל הנער, ואל תעש לו מאומה. קול ד' בכח, ע"י מלאכו עושה דברו אומר, שהצווי המוחלט, בין מצד הצדק להמנע מרשע של שפיכות דמים, בין מצד הטבע להינזר מכל דבר הפוגע ברגשי האב, המלאים אהבה לבנו חמודו, הוא קיים בעינו. ההכרות הקדושות האיתנות, החקוקות בטבע הרוחני ובטבע החמרי, לא ירדו ממעלתן, אפילו כחוט השערה, ע"י החזון העליון שנתגלה בדבר ד'. ע"ד ההקרבה והמסירות הנפשית היותר עמוקה לאלהים חיים, שהיא קדושה ואדירת האמת בכח החפץ ותמימות הרצון הנפשי. ע"כ אל תשלח ידך אל הנער, בכל חומר האיסור הפשוט והישר שבדבר, ואל תחשוב שיש כאן איזה ניגוד מפעלי, בין אהבת האב הטהורה שלך לבנך יקירך לבין אהבת ד' האצילית, ההולכת ושוטפת בגבורתה בתהומות נשמתך העמוקה, עד שיהיה לפחות איזה צעד נכון לעשות בפעל איזה דבר המורה על המעטת האהבה הזאת. לא כן, ואל תעש לו מאומה, כי רחמי אב ואהבתו בנשמה טהורה היא היא הנה לבת אש קדש, הולכת ישרה מאהבת אלהים הטהורה ורחמיו על כל מעשיו, שהופעתה בעולם מרבה את ההוד והתפארת של הקדושה המגמתית העליונה, המרימה את החיים ואת היקום כולו לרום מעלתם.
And he said, "Do not lay your hand on the boy, and do not do anything to him." The voice of Hashem with power, through His angel who does His bidding He speaks, that the absolute commandment, whether from the perspective of justice to refrain from the evil of bloodshed, or from the perspective of nature to abstain from anything that harms the father's feelings, which are full of love for his beloved son, remains in effect. The sacred, steadfast truths, etched in both spiritual and material nature, will not diminish in value, not even by a hair's breadth, due to the supreme vision revealed in the word of God. Regarding the deepest sacrifice and selflessness to the living God, which is holiness and the mighty truth through the power of will and the purity of the soul's desire [in other words - there is no contradiction between the obligation to refrain from killing and the Divine command to sacrifice Yitzchak. Following the word of Hashem is in a category by itself]. Therefore, do not lay a hand on the boy, considering the simple and straightforward prohibition in this matter. Do not think that there is any conflict between your pure paternal love for your beloved son and the noble love of God, which flows and surges with its might in the depths of your soul, to the point where there might be at least one correct step to take in performing something that indicates a diminution of this love. No, "and do not do anything to him" [ואל תעש לו מאומה], for a father's mercy and love are in a pure soul are a holy fire, going straight from pure love of God and His mercy is upon all His works whose appearance in the world increases the glory and splendor of the ultimate, purposeful holiness, which elevates life and the entire universe to their highest degree.
[Some people say that the message of the Akeida is that all morality is suspended in light of the Divine command. The Rav ztz"l teaches us otherwise. The lesson is that there is absolute morality which cannot contradict with Hashem's absolute will. Both are absolutes which can't be superceded or abrogated. Love and compassion are part and parcel of Ratzon Hashem. See Sinai 117 the article of Rav Yehuda Shaviv z"l "תורה א-להית מול מוסר אנושי במשנת הראי"ה קוק" especially page 169].