Tuesday, November 11, 2025

Miyut Ta'anug

ובאמת להדבק בהשי"ת שע"י התורה והמצות צריך תנאים רבים אשר לזאת אנשי דורנו אפילו בעלי התורה הגדולים העלימו עין מתנאים אלו הנאמרים במשנה אבות פ"ו וידמו שכבר יש להם כולם או מקצתם ונדמה להם שהם באמת בעלי תורה וע"י זה מלעיגים בצדיקי עולם, אבל באמת אלו רצו לעיין קצת בתנאים אלו ולעיין בעצמם היטב ויראו שלא זכו אפילו קצת מן הקצת מתנאי קטן שבהם בודאי היו שבים אל ה' והיו דורשים דבר ה' איך ומה הדרך ילכו בה, והתנאים הם רבים אבל הקטן שבכולם להיות מופשט מתאוות הזמן במאכל ומשתה ושינה וזיוג ולשבור כוחות הגופניות עד שאפי' בעת המוכרח לדברים הנ"ל מחמת גודל התלהבות לבו לתורה ולעבודת השי"ת למען שמו באהבה לא יחשב אליו התענוג עוה"ז של אותו הדבר כמו אם אדם שמח במו"מ שהרויח אינו מרגיש כלל בתענוג קטן של אכילה, וזהו במיעוט תענוג ואינו אומר במעט תענוג רק במיעוט כי למעט אצ"ל רק אפילו ההכרח ימעטנו דהיינו שירבה תענוג וחשקות דביקות אלהות בלבו ע"י התורה עד שיכבה זה כשרגא בטהירא .... והלואי שנאחז באפס קצהו ממנו ק"ו התנאים המבוארים במשנה באימה וביראה בענוה ובשמחה אינו מגיס לבו וכו' כי מי זה פתי שיאמר בלבו שיש לו אימה בעת לימודו היכן הוא אימתו ופחדו לפני מי ומפני מה הוא הפחד, וע"ז עפעפינו יזלו מים בראותינו המשנה איך אנו רחוקים מאד מן האמת כגבוה שמים על הארץ ויותר מזה:

ולמה לא נודה על האמת בינינו לבין בוראינו ית' ואף לפני כל נשפיל עצמינו כאזוב בראותינו וביודעינו חסרונינו חוץ מכמה עונות ופשעים לנו ... על זה נאמר (תהלים נ) וְלָרָשָׁע׀ אָמַר אֱלֹהִים מַה־לְּךָ לְסַפֵּר חֻקָּי וַתִּשָּׂא בְרִיתִי עֲלֵי־פִיךָ  שתורתינו נמאסת ח"ו בפני השי"ת ואין להאריך בזה כי הוא ידוע לכל. {יושר דברי אמת ד'] 

And truly, to cleave to Hashem through the Torah and the commandments, requires many conditions. For this reason, the people of our generation, even the great Torah scholars, have turned a blind eye to these conditions mentioned in the Mishnah Avos chapter 6 and have imagined that they already possess all or some of them. They have deluded themselves into believing that they are truly Torah scholars. As a result, they mock the righteous of the world. But in truth, if they had wanted to examine these conditions a little and examine themselves well, they would have seen that they had not attained even a small portion of the least of them. They would certainly have returned to God and would have sought the word of God, how and by what path they should walk. And the conditions are many, but the least of them is to be detached from the desires of the world in food, drink, sleep, and marital relations, and to break down the physical forces so that even when necessary for these things, due to the great enthusiasm of their hearts for the Torah and the service of God for His name's sake, they would not value the worldly pleasure of that thing like a person who has a big windfall in business does not feel any small pleasure of eating. And that is what it means when it says במיעוט תענוג - minimizing pleasure, and it does not say במעט תענוג "a little pleasure," but rather "במיעוט" - minimizing, because it doesn't have to tell us that we should have a small amount of pleasure rather it tells us that even what is necessary should be minimized. That is, let him have so much pleasure and desires of clinging to Hashem in his heart through the Torah until they extinguish the physical pleasures like a candle in broad daylight.   

And may we grasp even the slightest bit of it, all the more so the conditions explained in the Mishnah with awe, reverence, humility, and joy, not becoming arrogant, etc. For who is the fool who would say in his heart that he has awe during his learning? Where is his awe and fear? Before whom and why is the fear? And upon seeing the Mishnah, our eyelids shed tears, seeing how far we are from the truth, as high as the heavens are above the earth, and even more so.

And why shouldn't we admit the truth between us and our Creator, may He be exalted, and even before everyone, humble ourselves like hyssop when we see and know our shortcomings, besides the sins and transgressions that we have? Regarding this, it is said (Psalms 50): "And to the wicked, God says: What is it to you to recount My statutes and to carry My covenant in your mouth" that our Torah is despised, God forbid, before the Almighty, and there is no need to elaborate on this because it is known to all.