Monday, November 3, 2025

Brachos - Revealed And Hidden

כי יען אשר עשית את הדבר הזה ולא חשכת את בנך את יחידך. כי הגשמת במפעל הגלוי את כל רז הסתר, שלא חשכת את בנך את יחידך. וקדושת הרצון הזה, שעמדה במעלתה הנשגבה במרומי המסתרים, העלית עליו לבוש מעשי, לקשרו בעולם במפעל, ואחרי הקשרו במפעל נשאר הרצון בעינו בכליל הדרת קדושתו. כי יען אשר עשית את הדבר הזה בפעל במעשה הקרבן הנפלא, ששמש כלי לכל קדושת הרצון האין־סופי שלך, להקלט כולך, בכל עומק מהותך באור חפץ עליון ודבר פיו ונדבת רצונך הקדוש נשאר ברום עזו, בכל פארו והדרו, החתום וחבוי מעין כל נברא. ולא חשכת את בנך, המרוכז ברוחך, הקשור בשרש הפנימי של כל מאוייך, את יחידך.  

Because you have done this thing and have not withheld your son, your only one. Because you fulfilled in deed all the secret mysteries, that you did not spare your son, your only one. [But Avraham didn't sacrifice Yitzchak?? The answer is] And the holiness of this will, which stood in its sublime excellence in the heights of the hidden, you clothed it in a garment of action [by sacrificing the ram], to bind it in the world through deed. And after it was bound in deed, the will remained in its essence in the complete splendor of its holiness. "Because you have done this thing" in deed, in the act of the wonderful sacrifice [of the ram], which served as an instrument for all the holiness of your infinite will, that you should be absorbed entirely in the depths of your essence in the light of the highest desire, and the word of your mouth and your generous holy will remained in the height of its strength, in all its glory and splendor, sealed and hidden from the eye of every created being. And you did not withhold your son, who is concentrated in your spirit, bound to the inner root of all your desires, your only one.

כי ברך אברכך. ממקור הסגולה החבויה תצא הברכה, שאוצרות ברכות פנימיות יש בה, ברכת החיים העליונים, ברכת הנשמות היותר מפוארות החנונות בחן עז האלהים והוד גבורות ישע ימינו, בכל כמות הנפש העליונים והמבורכים.  

For I will bless you. From the source of hidden treasury will come the blessing [bracha comes from a hidden place "הסמוי מן העין" Bava Metzia 42a], for it contains treasures of inner blessings [that explains the tautology ברך אברכך], the blessing of the highest lives, the blessing of the most glorious souls, graced with the strong grace of God and the splendor of the might of the salvation of the right hand [see Tehillim 20-7], in all the multitude of the highest and blessed souls [i.e. a tremendous bounty of bracha].

והרבה ארבה את זרעך. הופעת הברכה בגילויה, ברבוי הכמותי, שהרבוי האיכותי מקושר עמו, מכח המפעל הגלוי, ההקרבה המעשית, אבל קלט אל תוכו את כל רזי עולם של הברכה, הצפונה מעין כל.  

And will greatly multiply your seed. The appearance of the blessing in its revelation, in the quantitative abundance, with which the qualitative abundance is connected, by virtue of the revealed enterprise, the practical sacrifice, but it absorbed within itself all the secrets of the world of the blessing, hidden from all eyes [that explains the tautology of והרבה ארבה - quantitative (revealed) and qualitative (hidden) abundance because of ברך אברכך - revealed blessing from a hidden place, as a result of the hidden desire that was actualized in the revealed korban].

ככוכבי השמים. הברכה הפנימית, הכוללת כל ההויה כולה, בכל עושר עולמיה, ובכל שיא הרום שלהם, הבאה מתוך מעין הקודש הנסתר אשר בלב השואף לאהבת אל חי.  

Like the stars in the sky. The inner blessing, encompassing all of existence, in all the richness of its worlds, and at the peak of their heights [those are the stars of the sky], coming from the hidden spring of holiness within the heart that yearns for the love of the living God. [This corresponds to the hidden and qualitative bracha reflecting the internal holy will of Avraham].

וכחול אשר על שפת הים. ברכה גלויה, ברכת הרבוי הכמותי המתגלה לעין כל, המכוונת לאותו המפעל הגלוי של הקרבה המעשית, המלאה אור קודש, של לבת קודש, למלא דבר ד' בפעל.  

And as the sand on the seashore. An open blessing, the blessing of quantitative increase visible to all, directed toward that open enterprise of practical sacrifice, full of holy light, of a holy flame, to fulfilll the word of God in action. [This corresponds to the revealed, quantitative bracha, corresponding to Avraham's revealed sacrifice].