א) במלכים (ב' י"ד) כתיב כי ראה ה' את עני ישראל מורא מאד ואפס עצור ואפס עזוב ואין עוזר לישראל ולא דבר ה' למחות את שם ישראל מתחת השמים ויושיעם ביד ירבעם בן יואש ובמדרש תנחומא אמרו על פסוק זה ולא דבר ה' וגו' וכי מה טובו של ירבעם הכא והרי עובד ע"ז הי' אלא מפני שלא קיבל לה"ר על עמוס באותה שעה הי' דור עובד ע"ז וראש הדור עובד ע"ז אעפי"כ הארץ אשר אמרתי לאברהם יצחק יעקב ולזרעך אתננה תנו אותה בידו זח שלא קיבל לה"ר אמרו מה שלא מסר ביד יהושע בן נון וביד דוד מלך ישראל מסרוהו בידו שנאמר ויושיעם ביד ירבעם בן יואש עכ"ל המדרש.
הרי כשעולה ברצון העליון ית' להושיע את ישראל בשעה שהשעה דחוקה להם מאד מושיע אותם אפילו ביד רשע היותר גדול כעובד ע"ז רק כשמוצא בו מדה טובה אנושית של אהבה ואחדות שיסוד לזה הוא שלא לקבל לה"ר ומה שלא מסרו להצדיקים היותר גדולים כיהושע ב"נ ולדוד המלך מסרו בידו אף שלא הי' זכאי וכדאי לעצמו וגם הדור לא היו זכאים וכדאים כאמור במדרש הנ"ל והטעם לזה נראה לי הוא ככתוב בספורני פ' וישלח בפסוק פרה ורבה וז"ל ולא תדאוג שיכלה זרעך ביד גוים גם כשיהי' הזרע בלתי הגון וזה בהיותי אל שדי בלתי צריך לנושא מוכן אעשה מה שאמרתי על כל פנים גם בלתי נושא מוכן עכ"ל היינו שאינו צריך לשום סיבה ע"כ יעשה מה שאמר אף שלא יהי' לו יתברך שום סיבה לזה מצד הגונתם של ישראל.
וראיתי בספר משפטי יעקב על סוגיות הש"ס לגאון אחד מליטא (בע"ב סוחר קמח תלמיד הגאון מרנא יצחק אלחנן ז"ל ובקיץ תרצ"ז בהיותי בקאוונא נתכבדתי על ידו בספר נפלא זה והוא גאון עולם נהנה מיגיע כפו מה שלא נמצא כזה במדינות אלו וזכות תורתו יעמוד לו בצוק העת הזה) בהקדמה שפירש מאמר הנביא כי ההרים ימושו והגבעות תמוטנה וחסדי מאתך לא תמוש יען כי חסד ה' אינו תלוי בשום סיבה אחרת אשר בהעבר הסבה יבוטל המסובב כמו הרים וגבעות שתלוים ביסוד הארץ אשר אם ינתק הארץ ממקומה יפלו ההרים וגבעות כמו שנשמע ממעשה הטבע שכמה הרים נטבעו בתחתית הארץ ע"י העתקת הארץ ממקומה וזה מפני שההרים וגבעות תלוים בסיבה אחרת ובבטל הסיבה יבוטל המסובב אבל חסד ה' הוא סיבה אשר בלתי תלויה בסבה אחרת ע"כ לעולם לא תמוש וזה שא"ה כי ההרים ימושו וגבעות תמוטנה וחסדי מאתך לעולם לא תמוש עכ"ד ודפח"ח והוא מתאים עם דברי הספורנו הנ"ל.
וכן כתב רבינו המהר"ל בנצח ישראל שכל הבטחות ויעודי ישראל שהבטיח אותנו הקבה"ו ע"י נביאיו אינם תלוים ואינם קשורים בשום תנאי ובשום ענין ואף אם אנו ח"ו אינן עושים רצונו יקיים אותם בנו והאריך בזה נפלאות וכתב רבינו הרמב"ם באגרת תימן וזה לשונו וכמו כן בשרנו והאמץ אותנו יתברך שמו שנמנע אצלו למאוס אותנו בכללינו ואעפ"י שנכעיסהו ונעבור על מצותיו שכן כתוב (ישעי' ל"א) כה אמר ה' אם ימדו שמים מלמעלה ויחקרו מוסדי הארץ למטה גם אני אמאס בכל זרע ישראל על כל אשר עשו נאם ה' עכ"ל הק'.
ורבינו בנועם אלימלך בפ' דברים כתב ג"כ כדברי הרמב"ם וז"ל כי הכללות ישראל הם צדיקים כמ"ש ועמך כולם צדיקים וא"כ אף שהפרטים חוטאים לפעמים אבל הכללות הם תמיד קיימים בקדושתם ואין שטן ואין פגע רע בהם חלילה ותמיד צורתם חקוקה למעלה עכ"ל ונראה דמה דמדמה הנביא כללות ישראל למדידת שמים מלמעלה מרמז על דברי רבינו נוע"א דכתב דכללות ישראל הוא שלם בלי פגם וחקוק צורתם למעלה ע"כ אמר דכמו דא"א למדוד שמים מלמעלה כן א"א למדוד את ערך ישראל דעומדים בכסא הכבוד מלמעלה וכן א"א לחקור אותם מלמטה דהם הם מוסדי הארץ למטה אף בשעה דח"ו אינם עושים רש"מ וכיון שכן אנו יכולים להיות בטוחים דשי"ת יאמת דברו בכל אופן במה שהבטיחנו בתורה ובנביאים ובכתובים שיגאלנו מגלות החל והמר האחרון הזה וכמו שאנו מברכין בר"ה בקידוש ובתפלה ודברך אמת וקיים לעד וכתב הב"י בחד פירוש דקאי על הבטחת הגאולה ששי"ת יאמת דברו בזה לגאול אותנו בקרוב בב"א.