Monday, August 16, 2021

ה' אוהב אותנו

 א) במלכים (ב' י"ד) כתיב כי ראה ה' את עני ישראל מורא מאד ואפס עצור ואפס עזוב ואין עוזר לישראל ולא דבר ה' למחות את שם ישראל מתחת השמים ויושיעם ביד ירבעם בן יואש ובמדרש תנחומא אמרו על פסוק זה ולא דבר ה' וגו' וכי מה טובו של ירבעם הכא והרי עובד ע"ז הי' אלא מפני שלא קיבל לה"ר על עמוס באותה שעה הי' דור עובד ע"ז וראש הדור עובד ע"ז אעפי"כ הארץ אשר אמרתי לאברהם יצחק יעקב ולזרעך אתננה תנו אותה בידו זח שלא קיבל לה"ר אמרו מה שלא מסר ביד יהושע בן נון וביד דוד מלך ישראל מסרוהו בידו שנאמר ויושיעם ביד ירבעם בן יואש עכ"ל המדרש. 

הרי כשעולה ברצון העליון ית' להושיע את ישראל בשעה שהשעה דחוקה להם מאד מושיע אותם אפילו ביד רשע היותר גדול כעובד ע"ז רק כשמוצא בו מדה טובה אנושית של אהבה ואחדות שיסוד לזה הוא שלא לקבל לה"ר ומה שלא מסרו להצדיקים היותר גדולים כיהושע ב"נ ולדוד המלך מסרו בידו אף שלא הי' זכאי וכדאי לעצמו וגם הדור לא היו זכאים וכדאים כאמור במדרש הנ"ל והטעם לזה נראה לי הוא ככתוב בספורני פ' וישלח בפסוק פרה ורבה וז"ל ולא תדאוג שיכלה זרעך ביד גוים גם כשיהי' הזרע בלתי הגון וזה בהיותי אל שדי בלתי צריך לנושא מוכן אעשה מה שאמרתי על כל פנים גם בלתי נושא מוכן עכ"ל היינו שאינו צריך לשום סיבה ע"כ יעשה מה שאמר אף שלא יהי' לו יתברך שום סיבה לזה מצד הגונתם של ישראל. 

וראיתי בספר משפטי יעקב על סוגיות הש"ס לגאון אחד מליטא (בע"ב סוחר קמח תלמיד הגאון מרנא יצחק אלחנן ז"ל ובקיץ תרצ"ז בהיותי בקאוונא נתכבדתי על ידו בספר נפלא זה והוא גאון עולם נהנה מיגיע כפו מה שלא נמצא כזה במדינות אלו וזכות תורתו יעמוד לו בצוק העת הזה) בהקדמה שפירש מאמר הנביא כי ההרים ימושו והגבעות תמוטנה וחסדי מאתך לא תמוש יען כי חסד ה' אינו תלוי בשום סיבה אחרת אשר בהעבר הסבה יבוטל המסובב כמו הרים וגבעות שתלוים ביסוד הארץ אשר אם ינתק הארץ ממקומה יפלו ההרים וגבעות כמו שנשמע ממעשה הטבע שכמה הרים נטבעו בתחתית הארץ ע"י העתקת הארץ ממקומה וזה מפני שההרים וגבעות תלוים בסיבה אחרת ובבטל הסיבה יבוטל המסובב אבל חסד ה' הוא סיבה אשר בלתי תלויה בסבה אחרת ע"כ לעולם לא תמוש וזה שא"ה כי ההרים ימושו וגבעות תמוטנה וחסדי מאתך לעולם לא תמוש עכ"ד ודפח"ח והוא מתאים עם דברי הספורנו הנ"ל.