At a recent highly publicized gathering, a Rabbi said that if one says that Gedolim make mistakes it is כפירה.
Is that so?
Chazal say about no less a personage than Moshe Rabbeinu:
ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה זאת חקת התורה אשר צוה ה' את משה - משה רבינו לפי שהיה בכלל כעס - בא לכלל טעות. ר' אלעזר אומר: בג' מקומות בא לכלל כעס ובא לכלל טעות. כיוצא בו אתה אומר [ויקרא י] ויקצוף על אלעזר ועל איתמר בני אהרן הנותרים לאמר קודש הוא לכם מהו אומר מדוע לא אכלתם את החטאת וגו'. כיוצא בו אתה אומר [במדבר כ] ויאמר אליהם שמעו נא המורים המן הסלע הזה נוציא לכם מים? - מהו אומר? וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמים. אף כאן אתה אומר ויקצוף משה על פקודי החיל שרי האלפים ושרי המאות הבאים מצבא המלחמה, מה אומר? ויאמר אלעזר אל אנשי הצבא הבאים למלחמה. משה רבינו, לפי שבא לכלל כעס - בא לכלל טעות.
The Gemara [Gittin 56b] says about Yochanan ben Zakkai:
אמר ליה [לו] אספסיינוס: מיזל אזילנא [הולך אני] לרומי לקבלת תפקיד הקיסר, ואינש אחרינא משדרנא [ואדם אחר אשלח במקומי] להמשיך במצור על העיר והמלחמה בה, אלא בעי מינאי מידי [בקש ממני דבר] שאתן לך. אמר ליה [לו]: תן לי יבנה וחכמיה, שלא תחריב אותה, ושושילתא [ואת שושלת] רבן גמליאל שתשאירם חיים ולא תהרגם כדין מורדים, ועוד תן לי אסוותא דמסיין ליה [רופאים שירפאו אותו], את ר' צדוק. קרי עליה [קרא עליו] רב יוסף, ואתימא [ויש אומרים] שהיה זה ר' עקיבא, את הפסוק: "משיב חכמים אחור ודעתם יסכל" (ישעיה מד, כה), שכן איבעי למימר ליה לשבקינהו הדא זימנא [היה צריך לומר לו שיניח להם בפעם הזאת].
Despite that we follow them anyway for various reasons - the best of which is that Hashem told us to follow them. ועשית ככל אשר יורוך.
Did those Gedolim who told Jews to stay in Europe and that the anti-semitism will blow over err [note: Some Gedolim were of the opinion that Jews should leave]? Well, if they had known what was to happen then they would have said otherwise. But they did their best to give the best possible advice and HASHEM decided that the advice should be to remain. משיב חכמים אחור ודעתם יסכל. Just like רבי יוחנן בן זכאי.
And yet - we continue remaining faithful to them and their counsel.
Is one a כופר if he says that Rabbanim can makes mistakes? I think if one says that they cannot one is a כופר because he is denying Chazal.
That is how I understand it and if I am mistaken I would appreciate anyone showing me how I am wrong.
Only the Pope is infallible.
Or so believe millions of super gullible people.
If the Pope would only get married his wife would show him constantly how very fallible he is.