Wednesday, September 28, 2022

לייקר את עצמנו

 

שנה חדשה. רצונות חדשים. קודם כל, בואו נייקר את התנועה הפנימית בנפש של ההתרגשות מהשנה החדשה ומהרצונות שלנו לגדול ולהיות טובים יותר. זה לא ברור מאליו. בכלל לא. עצם הרצון דורש שנייקר אותו כדי שיהיה לנו כח להמשיך, כמו שאומר ה'חפץ חיים' "וסרנו ממצוותיך ולא שווה לנו" - למה סרנו ממצוותיך? כי לא שווה לנו... אנחנו לא שווים בעיני עצמו, אז אין לנו כוח להמשיך לקיים את מצוותיך.

זאת נקודה ראשונה, שההתמדה בה נותנת כוח לשנה שלמה. מרגישים שנגמר לכם הכוח? כנראה שלא עצרתם לייקר את עצמכם ולהרגיש שאתם שווים! - בעיני בורא עולם ובעיני עצמכם. כמו שאומר רבי צדוק הכהן מלובלין: "כְּשֵׁם שֶׁצָּרִיךְ אָדָם לְהַאֲמִין בְּהַשֵׁם יִתְבָּרַךְ - כָּךְ צָרִיךְ אַחַר כָּךְ לְהַאֲמִין בְּעַצְמוֹ".

נקודה שניה, אתם כבר מעריכים את עצמכם, יודעים שזה לא ברור מאליו - אבל מה, איך? הרבי מפיאסצנה בספרו 'צו וזירוז' מביא במילים מדויקות ונוגעות את הבסיס לכך שלא נמצא את עצמנו בגיל 70 כמו עכשיו: "אם רצונך לעבוד את השם ולהעלות את עצמך מעלה, ולא תעמוד בשנת השבעים לחייך כביום הבר מצווה שלך, עשה זאת אפוא - בכל שנה עשה לך מטרה, צייר בעצמך אם שמך ראובן למשל, איזה ראובן תהיה בשנה הבאה, מה יהיו השגותיו עבודתו מידותיו וכל תכנו. והראובן הדמיוני יהיה לך למידה למדוד את עצמך בו, כמה חסר לך עוד להראובן הדמיוני, האם עבודתך ותיקון מעשיך של יום יום, יספיקו להשלים את הראובן של השנה החדשה, ואם הגיעה שנה הבאה ומדת את עצמך ולא הגעת אפילו לקרסולי הראובן של השנה החדשה, יהיה בעיניך שחס ושלום חלילה וחס לא הארכת ימים...".

זה לא מותרות לעצור ולבנות את השנה החדשה, זה עניין של חיים לעומת חוסר חיים, חיים בלי משמעות. זה קריטי לעצור ולבנות את האדם שאני רוצה להיות בשנה החדשה, זה הבסיס של יהודי שחי חיים של משמעות. קודם כל, ציירו לעצמכם את עצמכם של השנה החדשה. ציירו קודם בדמיון, ממש לעצור ולהשקיע בזה, לפגוש את עצמכם של עוד שנה, ואז לכתוב את זה, את האני של עוד שנה. ורק אחר כך להתחיל לרדת לפרטים - מה צריך לעשות כדי להגיע לשם. לבנות תוכנית עבודה, ולייקר את זה שבניתם אותה! שוב, זה לא ברור מאליו, וכמו שכותב הרב שלמה הופמן זצ"ל ('על מודעות והתמודדות') ש"ברפואת כוחות הנפש, העלאת הכוחות למודעות מהווה יותר מ-75% מהפתרון והתרופה". עצם זה שעצרתם, התבוננתם מה קורה היום, לאן אתם רוצים להגיע, ומה הפער - זאת כבר התחלה טובה מאוד. עכשיו נשאר לכתוב תוכנית עבודה לשנה החדשה ולהוריד אותה למציאות צעד צעד, ולא לשכוח לייקר את עצמכם שאתם בנים של המלך.

טל שמידט