מעשה אבות סימן לבנים. לדעתם של חכמים הסימן של גזירת השמר שאירעו לבנים הוא במעשה אבות של ויאבק איש עמו דיעקב אבינו. ויעויין אגרת המוסר דבדרכי העבורה נמצאים שני מילי מלחמה בין המדות והרעת ובין הקדושה והטומאה. הראשונה טבעית והשניה בלתי טבעית.
גם לכנסת ישראל יש לה שני הסוגים של מונעים ומעכבים. יש לה עכובים מצד אומות העולם המשמשים לה מניעות בדרכה ע"י התעוררות כחות טבעיים של פתוי והסתה של חיי שעה דוגמת המלחמה הטבעית בין המדות והדעת אצל היחיד. וכמו כן יש לה לבנ"י גם מניעות ועכובים מצד אוה"ע. התעוררות כחות רוחניים של טומאה שאין ענינם להדיחה לתוך הפח של חיי שעה אלא דוקא לבטל את קדושתה.
גזירת השמד היא דוגמא למניעות ועכובים של הסוג השני שהרי זה הוא ענינם של גזירות השמד להעביר על הדת דהיינו ביטול קדושתה של כנסת ישראל ומקורו הוא בויאבק איש עמו - שרו של עשו מלחמה שאין למצוא דוגמתה בטבע.
[מרן ראש הישיבה זצ"ל]
גם לכנסת ישראל יש לה שני הסוגים של מונעים ומעכבים. יש לה עכובים מצד אומות העולם המשמשים לה מניעות בדרכה ע"י התעוררות כחות טבעיים של פתוי והסתה של חיי שעה דוגמת המלחמה הטבעית בין המדות והדעת אצל היחיד. וכמו כן יש לה לבנ"י גם מניעות ועכובים מצד אוה"ע. התעוררות כחות רוחניים של טומאה שאין ענינם להדיחה לתוך הפח של חיי שעה אלא דוקא לבטל את קדושתה.
גזירת השמד היא דוגמא למניעות ועכובים של הסוג השני שהרי זה הוא ענינם של גזירות השמד להעביר על הדת דהיינו ביטול קדושתה של כנסת ישראל ומקורו הוא בויאבק איש עמו - שרו של עשו מלחמה שאין למצוא דוגמתה בטבע.
[מרן ראש הישיבה זצ"ל]