גמרא שבת נ"א.
אָמַר רַב הוּנָא אָמַר רבי אָסוּר לְהַטְמִין אֶת הַצּוֹנֵן וְהָתַנְיָא רַבִּי הִתִּיר לְהַטְמִין אֶת הַצּוֹנֵן לָא קַשְׁיָא הָא מִקַּמֵּיהּ דְּלִישְׁמְעֵיהּ מֵרַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּרַבִּי יוֹסֵי הָא לְבָתַר דְּלִישְׁמְעֵיהּ כִּי הָא דְּיָתֵיב רַבִּי וְאָמַר אָסוּר לְהַטְמִין אֶת הַצּוֹנֵן אָמַר לְפָנָיו רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּרַבִּי יוֹסֵי אַבָּא הִתִּיר לְהַטְמִין אֶת הַצּוֹנֵן אָמַר כְּבָר הוֹרָה זָקֵן.
Rav Huna said that Rabbi Yehuda HaNasi said: It is prohibited to insulate cold food on Shabbos to keep it cold. The Gemara raises an objection: Wasn’t it taught in a braisa that Rabbi Yehuda HaNasi permitted cold food to be insulated on Shabbos? The Gemara answers: This is not difficult. This statement was made before he heard the ruling of Rabbi Yishmael, son of Rabbi Yosei; that statement in the braisa was made after he heard it. As in that incident where Rabbi Yehuda HaNasi sat and said: It is prohibited to insulate cold food on Shabbos to keep it cold, Rabbi Yishmael, son of Rabbi Yosei, said before him: Father permitted insulating cold food on Shabbos. Rabbi Yehuda HaNasi said: I retract my previous statement, as the Elder, Rabbi Yosei, has already issued a ruling on this topic, and I defer to his ruling.
What caused Rebbi to suddenly change his mind?? There is no compelling explanation offered to contradict his opinion?!! How does כבר הורה זקן change things?
תכלית כלל התורה ופרטיותיה, להשריש קדושתה ועומק גדולת ערכה בלבב כל עם ד'. על כן, הדקדוקים שבמצות, הם הנם הדיבורים היותר מבוררים, שעל ידם האומה בכללה מבעת את הרגשתה הפנימית כמה התורה כולה יקרה וקדושה בעמקי לבבה. על כן, אם יזדמן לפעמים מאורע, שעל ידי איזה קולא יבא הרגש הנשגב להשריש כבוד קדושת התורה ויקר ערכה מעבר אחר, לא מצד הענין הפרטי כי אם מצד מבט כללי על כבודם של חכמים עבדי ד' ויקרת ערכם, שם תמצא ההכרעה מקום להיות נוטה לקולא, באשר הקולא בעצמה תתן מצד שרשה הקשור ביסוד כבוד חכמים וקדושתם, את הרגש הטוב, מה שתתן הזהירות של החומרא המעשית, ועוד ביתר שאת, באשר החומרא תהיה מיוסדת רק על הענין הפרטי, וכבוד חכמים המכריע את הכף לקולא מיוסד על הערך הכללי הגדול שיש במצוה, הכוללת את יסוד תורה שבעל פה, שהיא יסוד כריתות בריתו של הקדוש ברוך הוא עם ישראל[גיטין ס:], היא המצוה לשמוע דברי חכמים [יבמות כ.].
The purpose of the entire Torah and its details is to instill its holiness and the great depth of its value in the hearts of all of God's people. Therefore, the meticulous fulfillment of mitzvos is the clearest statement through which the nation as a whole expresses its inner feeling of how precious and holy the entire Torah is in the depths of its heart. Therefore, if an event sometimes occurs where, through some leniency, the sublime feeling comes to instill respect for the sanctity of the Torah and its great value from another perspective, not from the specific matter but from a general perspective of the honor of the wise servants of God and their great worth, there you will find the decision to lean toward leniency, as the leniency itself will provide, from its root connected to the foundation of the honor and sanctity of the wise, the good feeling that practical stringency will provide, and even more so, as the stringency will be based only on the private matter, and the honor of the wise that tips the scales toward leniency is based on the great general value that exists in the commandment, which includes the foundation of the Oral Law, which is the foundation of the Holy One's covenant with Israel [Gittin 20b], it is the commandment to listen to the words of the wise [Yevamos 20a].
על כן, אחרי הצורך אשר מצא רבי בהחומרא לאסור הטמנת צונן, כדי להרשים על ידה את הערך הנשגב של קדושת שבת קודש ביתר שאת, אחרי אשר שמע שכבר הורה רבי ישמעאל ברבי יוסי להיתר, באשר ראה בימיו שכן הוא המשקל הראוי, אחרי כן כבר יש כאן הכרעה כוללת, שהקולא עצמה תמשיך שפע קודש למחזיקים בה, מפני שתחזק כבודם של חכמים בלב האומה, שמזה תוצאות חיים ורגשי קודש רבים, על כן אמר כבר הורה זקן.
Therefore, after the need Rabbi found in the stringency to forbid insulating cold items, in order to impress through it the sublime value of the holiness of the holy Shabbos with greater intensity, after he heard that Rabbi Yishmael bar Rabbi Yose had already ruled it permissible, as he saw in his days that this was the appropriate decision, after that there is already a comprehensive decision here, that the leniency itself will continue to bring forth an abundance of holiness to those who uphold it, because it will strengthen the honor of the Sages in the hearts of the nation, from which many life-giving and holy feelings will result. Therefore, he said, "The elder has already ruled."
---
The general value of Kavod Chachomim trumped the lesser value of keeping a specific chumra.
Mussar Haskel: We all have to vigilant and on the ball, constantly weighing the value of various behaviors and deciding what is best in any given circumstance. It is usually NOT written explicitly in the Shulchan Aruch.