לע"נ ר' אלכסנדר זושא ב"ר יוסף
The Ramchal says that the purpose of creation is to give man pleasure. Not to do mitzvos, not to avoid aveiros, not to win the World Series, but to get PLEASURE. What type of pleasure? The REAL pleasure. The pleasure of being close to Hashem. He is beyond infinite and the pleasure we have by being close to Him is beyond infinite. The pleasure our senses feel when we have a pleasurable experience is less than a DROP IN THE OCEAN compared to the true pleasure. [We will feel it completely when divested of our bodies].
It is like you offer a 2 year old child a check for 50 million dollars OR a chocolate bar - he will take the chocolate bar. Why? Is he insane?? No. He is 2 years old and a two year old doesn't appreciate a piece of paper with writing on it. He DOES appreciate the taste of chocolate in his mouth. The reason we go after physical pleasures in this world is due to the fact that in some ways we are like that two year old. So spending two hours watching a movie is considered more pleasurable for us than spending two hours plumbing the depths of the word of G-d. Wonder of wonders!! But in the big picture? How much pleasure will we receive from studying the word of G-d vs. the chocolate? No contest. TKO in the first round. In the first second of the first round.
It is important to cultivate our pleasure in fulfilling mitzvos since the pleasure is the purpose. We accomplish this by doing mitzvos BI-SIMCHA!!! This leads us to loving Hashem. We also have to avoid aveiros because they pollute the neshama, thereby disabling it from feeling pleasure.
Read this and SOAR!:
צריך לעשות את כל המצות כולן בשמחה, מפני שהן מפתחות את החוש של הנועם, ושל האהבה האלהית, המסותרת בעצם טבע הנשמה. והפרישות מכל חטא גם היא נאה להיות מקושרת למטרה קדושה זו, מפני שהחטא מעביב הוא את הארת הנשמה על ידי העכירות המעשית, ההולכת ומערבבת את הצלילות הרוחנית, ובזה ההתגדלות של אור הנעימות האלהית מתעכבת. והדעה צריכה להתגדל בין בערכיה המעשיים ובין בערכיה הרוחניים, עד שהכח הנשמתי יגדל כל כך, באופן שימצא און לו לסדר את החיים כולם, הכלליים והפרטיים, בצורה הגונה, שהפרח העליון של החיים, שהוא העונג הכללי, הכולל את כל העינוגים הנצחיים, שכל העינוגים הזמניים נשפעים גם כך ממנו, שהוא העונג של נועם ד', יהיה הולך ופורח בהצלחה וגדולה.