לע"נ סבי אלכסנדר זושא בן ר' יוסף
וְיִבְטְח֣וּ בְ֖ךָ יֽוֹדְעֵ֣י שְׁמֶ֑ךָ כִּ֚י לֹֽא־עָזַ֖בְתָּ דֹּֽרְשֶׁ֣יךָ יְ-הֹ-וָֽ-ה:
"And those who know Your name shall trust in You, for You have not forsaken those who seek You, Hashem." [Tehillim 9-11]
The true recognition of Hashem is clarified to the extent that a person is tapping into his internal world of honesty and uprightness, which a Jewish person finds commensurate to the amount of the Light of Torah he has in his soul as a result of the learning and practicing of Torah and good middos that are firmly instilled within him. Automatically, he is then be filled with pleasantness and sweetness from the Divine splendor and will experience serenity, calm, internal joy and complete trust in Hashem.
Do you know who trusts in you, Hashem - ויבטחו בך? Those who are יודעי שמך - know Your Name. Because those who seek you out are never abandoned and thus are able to trust in you.
ההכרה האמיתית היא מתבררת לאדם לפי אותה המדה שהוא עומד על יסוד היושר הפנימי שלו שאדם מישראל ימצא אותו לפי אותה המדה שאורה של תורה במעשה ובעיון התרחבה בלבבו ולפי הערך שהמדות הטובות נקבעו עמוק בנפשו ואז ממילא יהי' מלא ענג ונועם מזיו עליון ועל ד' ועל טובו יתענג בשבע שמחות בשלות השקט וחדוה פנימית מלאה בטחון ועצמה. [אגרות הראי"ה ל"ב].
When our internal foundation is FILLED with the life force of truth and righteousness then everything that is absorbed from the outside is purified and all of the dross and impurity is filtered out and only the good is retained. This is alluded to in the pasuk in Mishlei [15-11] which teaches us that "the grave and destruction are opposite Hashem - surely people's hearts". Even what is the grave and destruction - שאול ואבדון - can be opposite Hashem [meaning that He shines His Light on that as well] and so people's hearts can retain only the light.
וכשהיסוד הפנימי הוא ממולא בלשד חיי אמת וצדק אז כל מה שמתלקט אל קרבו מן החוץ מיד מתברר. והחלקים הרעים שהם כמו סיגים נדחים בתוקף כח החיים הפנימיים ונשאר הזך והטהור הנלקט מכל דבר וענין, שהוא נמצא אפילו בעמקי החושך, שאי אפשר כלל שלא יאירו גם שמה איזה ניצוצי אורה "שאול ואבדון נגד ד' אף כי לבות בני אדם". [שם]
------
Rav Charlap explains as follows: Am Yisrael are called יודעי השם and therefore what they REALLY want is Hashem. Even when they fall it is only because they are searching for Hashem. On the surface, it seems like people want money or other pleasures but what they are really in search of is a connection to Hashem [remind me to talk about this in the future]. Hashem looks deep into our soul and realizes that and therefore never abandons us because he realizes that beneath the veneer we are דורשי השם - Seekers of Hashem. This enables us to trust in Him. ויבטחו בך יודע שמך כי לא עזבת דורשיך השם - And those who know Your name shall trust in You, for You have not forsaken those who seek You, Hashem.
כלל ישראל נקראים יודעי השם כדכתיב [תהלים פ"ט טז] "אשרי העם יודעי תרועה ד' באור פניך יהלכון". לכן כל דרישתם אינו אלא דרישת ד', כל מגמתם לבקש את ד' ורק כשימצאו את מבוקשם זה ינוחו וישקוטו, גם הכשלתם ונפילתם אינו אלא לצד הדרישה הגנוזה הזאת החקוקה עמוק עמוק בסתר נפשם, וד' אשר לפניו נגלו כל תעלומות לא עוזב אף לרגע את דורשיו ואי העזיבה הלזאת היא אשר תביא לידי הדביקות הגלויה אשר תתפלש בעוז הבטחון הכולל בקרבו, כל הדביקות התמימה והמביאה לידי גילוי של ידיעת שמו יתברך "ויבטחו בך יודעי שמך כי לא עזבת דורשיך ד'".
See Bnei Yisaschar Chodesh Nissan Maamar Dalet.