Christians have often preached that we must despise the body. During the high and late Middle Ages, Western Christianity’s St Bartholomew of Farne’s maxim provided the rationale for the soma sema [Greek for "the body a tomb"] doctrine: "We must inflict our body with all kinds of adversity if we want to deliver it to perfect purity of soul." The body was sin’s instrument and therefore had to be rigorously tamed to defeat temptation. St Francis of Assisi, the Christian saint normally regarded as a model of Christian gentleness taught hatred of the body for its sinful ways. The most common methods of controlling the body were self-flagellation, fasting and sleep deprivation. Consequently, St Dominic would beat himself three times a night: once for his own sins, once for the sins of the world, and once for the sins of those in purgatory [he should have beat himself once more for the sins of torturing the Jews]. In the NT it is related that Paul pummelled his body to enslave it [I would give the exact chapter and verse but I am not interested in anybody looking it up:-)].
The Rav ztz"l contrast that with his understanding of the Torah perspective. We are not at war with our bodies! [Note: There are sources that encourage one to minimize bodily pleasures but it is is FORBIDDEN to wound oneself. ויש להאריך]. Rebbe Akiva is the contrast to the X-tian view. [He was born in the year 50 of the Common Era as X-tianity was being spread]. According to the Yerushalmi, he was the weapon bearer of Bar Kochva [he thought that the war against the Romans would lead to the geulah]!!! [Can you imagine today that a gadol would go to war and hold the weapons for the top warriors!] In the NT there is a story told that the Rabbis asked Yoshke why he ignores the Halacha that requires one to wash hands before eating. He answers by calling the Rabbis hypocrites. GOOD ANSWER!!:-) Why don't you keep Halacha, Yoshke? "Because I don't have to listen to you hypocrites". He sounds like a wayward teenager. Why are they "hypocrites"? Yoshke explained: The Torah says to honor one's parents. But the Rabbis say that if one sanctified an item to the Beis Hamikdash it may not be used for his parents benefit. TERRIBLE:-)!! [You how in the bathrooms of restaurants it says "employees must wash hands after using the facilities". This is because their religion teaches not to wash hands before eating. Beware:-)].
Anyway, Rebbe Akiva [as their counter] was MOSER NEFESH to wash his hands.
"תנו רבנן: מעשה ברבי עקיבא שהיה חבוש בבית האסורין, והיה רבי יהושע הגרסי משרתו. בכל יום ויום היו מכניסין לו מים במדה. יום אחד מצאו שומר בית האסורין, אמר לו היום מימך מרובין, שמא לחתור בית האסורין אתה צריך! שפך חציין, ונתן לו חציין. כשבא אצל רבי עקיבא, אמר לו יהושע, אין אתה יודע שזקן אני וחיי תלויין בחייך? סח לו כל אותו המאורע אמר לו: תן לי מים שאטול ידי. אמר לו: לשתות אין מגיעין ליטול ידיך מגיעין? אמר לו: מה אעשה שחייבים עליהן מיתה , מוטב אמות מיתת עצמי ולא אעבור על דעת חבירי. אמרו: לא טעם כלום עד שהביא לו מים ונטל ידיו. כששמעו חכמים בדבר, אמרו: מה בזקנותו כך - בילדותו על אחת כמה וכמה. ומה בבית האסורין כך - שלא בבית האסורין על אחת כמה וכמה. [עירובין כ"א:]
When Rabbi Akiva was in jail, Rabbi Yehoshua Hagarsi used to take care of his needs. One day, the prison guard stopped Rabbi Yehoshua, accusing him (falsely) of bringing Rabbi Akiva too much water. He then spilled out half the water. When Rav Yehoshua gave the reduced amount of water to Rabbi Akiva, the latter exclaimed, "Don't you know that I am old and that my life depends on you?" After being told what had transpired, Rabbi Akiva asked for the water so he could wash before he ate. Rav Yehoshua, astonished by the remarkable request, remarked, "to drink there is not enough; to wash one's hands, there is enough!" Yet Rabbi Akiva responded, "What can I do? ...Better I should die my own death than violate the view of my colleagues...they said, 'he did not taste anything until they brought him water and he washed his hands'".
WOWWWW!! He definitely wasn't one of those people who only washes netilas yodaim on Shabbos:-).
He died the with the word אחד on his lips, a proclamation of Hashem's unity, against the paganistic X-tian belief.
"שַטֲנָה של המינות [הנצרות] בהתחלת צמיחתה, רבי עקיבא, הוא שדרש על כל קוץ וקוץ [של אותיות התורה] תילים של הלכות (מנחות כט ע"ב). הוא שהכיר את הערך של האומה בכללה וכחה לאלוקים בכל צורותיה שהיא מתגלה בהם, אפילו בגבורה גופנית שלה(!). ידע 'כי חלק ה' עמו'. ונשא כליו של בן כוזיבא (ירוש' תענית פ"ד) אולי תצמח ממנו ישועה לישראל. מסר נפשו על נטילת ידיים (עירובין כא ע"ב). ויצאתה נשמתו ב'אחד' (ברכות סא ע"ב, ולפי הרב היתה בזו גם מחאה נגד אמונת הנצרות ביש"ו והשילוש)... והוא הכח נגד נקיבת השם של בן האשה הישראלית [הערה: זהו יש"ו], אותה הקוראת שלום לכל (כלומר אמו שלומית בת דברי, עיין ויק"ר לב, ה. ולדעת הרב כך דרכה של הנצרות הצבועה) ונוטלת המון דיבורים, הומיה וסוררת... וכל קרני רשעים אגדע" ("קבצים", קובץ ה, פסקא רלח).