"כי אמרתי עולם חסד יבנה" (תהילים פט ג). הקב"ה ברא עולם של חסד, כל מעשה בראשית.כשנולדים לנו ילדים אנחנו מגדלים אותם, משתדלים. זה חסד נקי. כל מי שמגדל את הילדים רק מפני התקווה שבסופו של דבר ישלמו לו, נחת או שמחות וכדומה, פוגע בעיקר של עולם חסד יבנה.
סיפר לי אדם גדול מאוד שכבר לא חי איתנו, שבדידיה הווה עובדא. המשפחה שלו היתה מאוד חשובה, מן המפוארות בישראל. הוא היה בבית לבדו עם הילדים ובאה לבקר אותו דודו שהיה אדם זקן מהדור הקודם. הילדים - ילדים, עשו שטויות גדולות וטיפסו לאבא על הראש. הדוד ראה את זה ונאנח, כמה שהוא מסכן, שהוא צריך לטפל בהם. אז הוא אמר לדוד שלו "מתי הם יחזירו לי? הם יודעים מה אני עושה בשבילם?!". השאלה הזאת נכנסה לו לראש והוא חשב על זה. בשעה מעשה הוא אמר לו "ככה אני מקבל". אבל זה הטריד אותו. זה היה סמוך ליום טוב, הוא עלה לירושלים, נכנס לאחד שהיה ממש מגדולי הדור וסיפר לו את הסיפור. אותו גדול נזף בו: "אתה לא מאמין באמת, זו שאלה שאסור לשאול אותה. הקב"ה לא נתן לנו בשביל שישלמו לנו, הוא נתן לנו אותם בשביל עולם חסד יבנה. כדי שאנחנו נמשיך את החסד שהוא עשה, שהרי הקב"ה ברא אותנו אף על פי שלגמרי לא היה בטוח שנביא לו נחת. הוא ברא אותנו, בורא אותנו ומשפיע עלינו כל טוב, אלא אם הדין ממש מחייב להעניש, אבל 'עולם כמנהגו נוהג' זה עולם חסד יבנה".
עולם חסד יבנה זה הדבר עליו אנחנו חיים ובנויים, ובזה אנחנו מצווים. זו העבודה שלנו.
אשרי חלקם של הורים שהקב"ה נותן להם הזדמנות להביא לעולם ילדים שהם חסד טהור, חסד טהור. הם מגדלים אותם רק כדי לשמח אותם, שיהיה להם טוב. הורים כאלו מקיימים את העולם, עולם חסד יבנה, עליהם העולם עומד.
עכשיו אנחנו לפני ראש השנה. בראש השנה הקב"ה בורא אותנו כל שנה מחדש, "זה היום תחילת מעשיך זיכרון ליום ראשון", הקב"ה בורא אותנו שוב. לבנו יודע מרת נפשינו האם לקב"ה תהיה נחת רוח מאיתנו, ואנחנו מבקשים שה' יביא אותנו לעולם עוד שנה.
אתם קבלתם את זה וקיבלתם את זה מאוד יפה. העולם חסד יבנה עומד עליכם. כך יתן ה' וכה יוסיף וישפיע עליכם ועל כולם הרבה הרבה חסד. כביכול הקב"ה יכתוב אותנו לחיים טובים, יתן לנו שלום טובה וברכה חן וחסד ורחמים עלינו ועל כל ישראל עמך, נכתב ונחתם כולנו לחיים טובים, ובסופו של דבר יהיה לכם נחת בכפל כפליים.
אנחנו יודעים שהנותן - בעין יפה הוא נותן (בבא בתרא עא ע"א). הקב"ה נותן בעין יפה, ואם העין יפה לא נראית, זה מחייב שאחר כך זה ייראה בכפל כפליים.