Tuesday, December 1, 2020

Siddur #5: Master of The Worlds

לזכות משה בן מלכה לרפו"ש בתוך שח"י ולזכות יחיאל בן שולמית 

Master of the worlds.

Why the plural "worlds" and not "world"?

On one hand, Hashem is ONE and everything is rooted in that "oneness" and unity. On the other hand, there are many, many worlds and many, many levels. We are at the bottom of the totem pole and Hashem is all the way at the top. We must recognize our smallness and insignificance in comparison to the Almighty. So before we go into detail about how very tiny we are [לא על צדקותינו וכו' מה אנו מה חיינו etc. etc.], we first note that Hashem is the Master of all of the trillions of spiritual worlds [that we don't see] and we inhabit the lowest world. 

A lesson in humility and a sense of perspective!!.  

רבון כל העולמים. כשהננו נגשים לפרט את החשבון, של צד השפל שלנו לעומת הצד הגבוה והנעלה שלנו, אנו מוכרחים לבא לידי הכרה פרטית, של עולמים בתור חטיבות מיוחדות, שיש בהם הבדלים של מדרגות, נמוך וגבוה, לא כפי מה שהענינים עומדים בשרשם האחדותי, שאז הננו אומרים רבונו של עולם, אלא כפי מה שהדברים עומדים בגילוים ובחלוקי ערכיהם. ומתוך ההסתכלות הזאת, הננו מציצים בכבוד של מעלה ורוממות יוצר כל, ולעומת זה בשפלות האדם וערכו הזעיר, והננו קוראים בחרדת קדש:רבון כל העולמים. ומתוך שאנו באים, מתוך הפירוט שמביאנו לידי החשבון של זעירותנו, לידי הגודל הפנימי של חלקנו באלהי עולם ד', אנו מרמזים את יסוד הגודל ג"כ, שבא מתוך ההשקפה, שסוף כל סוף הלא אדון עולם הוא רבון כל העולמים כולם, שבכללותם הכל מתאחד והכל מתעלה, וסוף כל סוף ע"י הגודל ואור הקודש יתעלה ג"כ כל מה שהוא זעיר, ויתקדש ג"כ כל מה שהוא חולין. והמחשבה הזאת מתאמצת מכח הרעיון של קשורם של שני סוגי יראת השמים, הסתר והגלוי.