ועתה שמע, איך האהבה מקלקלת המעשים בעת שיגביר אהבתו על חכמתו, כי יש כמה מיני אהבות זו משונה מזו.
האהבה האחת אהבת אדם את בניו, ומרוב אהבה אינו מיסרם ומדריכם לדרך טובה ומניחם ללכת בשרירות לבם הרע, ומזה יבוא הזק גדול.
האהבה השניה אהבת ממון, ומרוב תשוקתו אל הממון לא יהיה משא ומתן שלו באמונה, וחומד ועושק וגוזל כדי להרבות הון. ומרוב חמדת העושר יקפץ ידו מן הצדקה ויהיה צר עין.
האהבה השלישית אהבת נשים, ואם תהיה לו אשה רעה, בעלת גאוה, היא תסיר מלבו כל המצות והיא מושכתו אחריה, ומרוב האהבה אינו מעיז פניו נגדה ושומע לעצתה... וגם מרוב אהבתו את הנשים יסתכל בהן תדיר, וידבר נבלות, ויבא לידי ניאוף.
האהבה הרביעית היא אהבת קרוביו, אביו ואמו ואחיו ואחיותיו ושאר קרוביו ורעיו וחבירו, ומתוך אהבתם יסייע להם במחלקותם ולא יחוש ולא ידקדק אם הם פשעו בבעלי מחלקותם... ואף אם פרצו פרצות רבות, יגן עליהם, וגם שומע לעצתם... וגם ירצה להעלותם למעלות שאינן ראויות להם...
האהבה החמשית היא אהבת אורך ימים, ומרוב אהבתו את החיות לא יעמוד בנסיון.
האהבה הששית היא אהבת הכבוד, והאוהב את הכבוד לא יהיו מעשיו לשם שמים... ואפילו מי שיש בו תורה ומעשים טובים הכבוד מוציאו מן העולם, כל שכן מי שאין בו תורה ומעשים טובים ורודף אחר הכבוד כמה מעשיו מגונים.
ועוד יש אהבה שביעית שהיא רעה על כל האהבות, והיא אהבת תענוגים ותפנוקים, כגון אכילה ושתיה ושאר הנאות, כגון זנות וטיולים, ואין צריך להאריך בזה הענין...
הרוצה להמלט מפח יקוש כל האהבות האלה צריך חכמה גדולה ואימוץ רב, פן ילכד בשחיתותן, כי כל האהבות האלה מקיפות את לב האדם. ואם ידחה אהבה אחת או שתים מקרבו, עדיין האהבות הנשארות יהדפוהו מאור אל חושך...
אהבת בניו תהיה על דרך זה, שיחשוב להדריך בניו בדרכי המשפט וללמדם מעשה עבודת השם ב"ה... ואהבת הממון תהיה על דרך זה, שיאהב ממונו למען אשר לא יחמד ממון אחרים ולא יצטרך לקבל צדקה, אך משלו יפרנס אחרים... וגם מחמת עשרו יפנה עצמו מעסקי העולם הזה ויקבע עתים לתורה ולקיום המצות... ואהבת נשים תהיה על דרך זה, שיחשב שהאשה מצילתו מן החטא ומרחקתו מן הנאוף, ובה מקיים פריה ורביה, והיא מגדלת את בניו... [אורחות צדיקים]