בזה אעתיק נוספות מ"ש על כך בפרק א'
ממאמרו הגדול על הגאון הגרצ"פ פרנק ז"ל במאסף
הצבי ישראל שי"ל לזכרו, מדי , ותוך כדי , הביאי גם
דעתו החריפה והפסקנית בזה של הגרצפ"פ ז"ל
מתוך מכתב מכי"ק שהיה למראה עיני.
מונח לפני מכתב בכי"ק של הרב ז"ל שערכו
לעו"ד ידוע אחד [שחזותו והתנהגותו בדרך כלל
כאיש דתי] בתאריך כ"ט תמוז תש"י אודות איסור
ההלכה /ההליכה/ לערכאות, ומלבד שתוכו פסק
- הלכה - החלטי שתוקף האיסור בזה הוא גם
כשהשופטים המה יהודים, הרי הוא ממש גם ספר
מלחמה במלחמתה - של - תורה ואם קטן הוא
בכמות הרי גדול הוא באיכות.
עורך הדין שסירב לעמוד לד"ת בדיני
ממונות, וראה א"ע כשומר מצות. פנה אל הרב
ז"ל בחלקלקות ובלשון למודים ובהתנצלות
שאין לראותו בזה כפונה עורף אל משפטי התורה
ודייניה, וגם לא כהולך אל ערכאות, בהנמיקו :
שאין לבתי הדין סמכות חוקית לכך, ואין מקום
לכנות בשם ערכאות לבתי המשפט של מדינת
ישראל שזכינו להקמתה בעזרת צור ישראל
וגואלו ויראים ושלמים רואים בה בצדק את
ראשית צמיחת גאולתנו .
הרב ז"ל היסס הרבה אם לענות לו כאולתו ,
וכלשונו : כי מה לו לדבר על אוזן לא שומעת.
אבל לבסוף כותב לו שהחליט שהשתיקה היא
קרובה להפסד יותר מדיבורי. ועונה לו בקול נגיד
ומצוה: נתבונן קצת בשרשו של דין השו"ע שכל
הבא לדון לפניהם הר"ז רשע וכאילו חירף וגידף
והרים יד בתורת משה רבינו ע"ה. הנה מבואר
בחז"ל הובא גם ברש"י פ' משפטים שהמביא
דיני ישראל בפני גוים מחלל את השם ומייקר שם
האלילים להחשיבם, ומביא ג"כ את הפסוק
ואויבנו פלילים כשאויבינו פלילים זהו עדות
לעילוי יראתם, וכל הדברים הללו נאמרים ג "כ
על יהודי ששופט ליהודים בדיני הגוים שלא ע "פ
תוה"ק ובודאי השופט הזה הוא בכל זה שהוא
רשע ומרים יד בתורת משה וזה גרוע מגוי, שהגוי
אינו מצווה לדון דוקא בדיני ישראל, אבל יהודי
זה אף על פי שחטא ישראל הוא ומצווה על כל
דיני התורה כי בישראל אפילו המלך בעצמו
מוזהר לשמור ולקיים כל דברי התורה, ואין דבר
בעולם שיצא ח"ו ממסגרת התורה הכתובה
והמסורה לנו מסיני.
ועל זה שהעו"ד מתברך בלבבו ששלום לו
בהיות וזכינו להקמת מדינת ישראל בעזרת צור
ישראל וגואלו ובתי המשפט המה של מדינת
ישראל, ולא יתכן שההולך לדון אצלם הוא מרים
יד בתורת משה, ומשתומם על שכינה אותו בתור
שכזה. משיב לו הרב ז"ל בעזות דקדושה מנה
אחת אפים , לאמור : איני יודע מה הוא סח מה
לתבן את הבר. וכי בשביל שבעינינו ראינו עזרת
צור ישראל וגואלו וברחמיו גאלנו משיעבוד
הגוים, וכי בשביל זה נתן יד לפושעים לעקור את
תורתנו המסורה לנו מצור ישראל וגואלו, ולמה
לא ישתומם להושיב שופטים שפנו עורף
לתורתנו ואינם נרתעים להושיב שופטים בור ים
וריקים מתורה ויראת שמים על עם ה', למה לא
יזעק מרה הלד' תגמלו זאת עם נבל ולא חכם,
שאחרי החסד והרחמים שפקד ד' את עמו לתת
להם שארית בארץ אבותינו ? תיכף כשבאו לסדר
בתי משפט געלה נפשם בתורתנו הקדושה אשר
כל מי שטעם טעם תורה מימיו הרי יודע שכל
דברי התורה מתוקים מדבש ונופת צופים והוא
סוד קיומנו בגלותנו הממושך , והרשעים האלה
אשר נכבה מלבם כל זיק של יהדות פערו פיהם
בלי חק להטיל דופי בתוה"ק ולברור דוקא חקות
הגוים אשר בדו מלבם.