Sunday, July 1, 2018

What Is The Substitute For The Beis Hamikdash?

The gemara [brachos 8a] says that from the time the Beis Hamikdash was destroyed, all Hashem has in the world are the four amos of Halacha. This would imply some sort of connection between the Beis Hamikdash and the learning of Halacha. Says Rabbeinu Yonah:


'אוהב ה' שערי ציון מכל משכנות יעקב' אוהב הקב"ה שערים המצוינין בהלכה וכו' כלומר הפסוק לא בא להשמיענו שאוהב הקב"ה שערי בתי הכנסיות משערי בתים אחרים, שזה דבר פשוט הוא ומה חידוש יש בזה? אלא ודאי רוצה לומר שאוהב הקב"ה שערי ציון מכל בתי כנסיות ובתי מדרשות וכמו שאוהב ביהמ"ק יותר מבתי כנסיות ומבתי מדרשות כך אוהב השערים המצוינין בהלכה כלומר ששם קביעות התורה וההוראות בכל יום יותר מבתי כנסיות ומבתי מדרשות שלומדים בהם לפי שעה דרשות או פסוק, מפני שהמקומות הקבועים הם במקום ביהמ"ק כדאמרינן מיום שחרב בהמ"ק אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד' וכמו שהמקדש חביב יותר מבתי כנסיות ומבתי מדרשות כך מקום קביעות התורה חביב משאר בתי כנסיות ובתי מדרשות שאינם קבועים. 

WOW!!! Now that there is no Beis Hamikdash, the substitute is the place where they are learning Halacha!!  

The very same notion was expressed by Rav Chaim Volozhiner in the Nefesh Hachaim:

ומעת חורבן בית קדשנו וגלו הבנים מעל שלחן אביהם שכינת כבודו יתברך אזלא ומתרכא כביכול ולא תרגיע ואין שיור רק התורה הזאת כשישראל עם הקדש מצפצפים ומהגים כה כראוי הן המה לה למקדש מעט להכין אותה ולסעדה ושורה עמהם ופורשת כנפיה עליהם כביכול ובין כך אית נייחא מעט כו' כמאמרם ז"ל בפ"ק דברכות [ח א] מיום שחרב ביהמ"ק אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד"א של הלכה בלבד ואמרו שם עוד מנין שאפילו אחד שיושב ועוסק בתורה ששכינה שרויה עמו ובעסק התורה הוא כביכול דירה לו יתברך בתחתונים לשכון כבוד בארץ ית"ש כמאמרם ז"ל בשמות רבה לג ו עד שלא ניתנה תורה לישראל ומשה עלה אל האלקים משניתנה תורה אמר הקב"ה 'ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם'.

The dwelling of the שכינה Is now in the places where Torah is learned!