...אבל השאלה הכי עמוקה היא: למה זה [הבירור בין שני השעירים, האחד לה' והשני לעזאזל] היה צריך להיעשות על ידי גורל?
וכי לא היה אפשר ש'ועדה של כהנים' תחליט איזה מן השעירים יהיה לה' ואיזה לעזאזל? ושאלה נוספת: למה הם היו צריכים להיות זהים?
עכשיו מגיע העומק הכי עמוק. אני רוצה שתפתחו את הלב. זו אחת מן התורות העמוקות ביותר של האיז'ביצר. לפעמים אני חושב שאף אחד אחר לא יכול היה לומר את זה.
העניין של הגורל הוא: לברר בין הטוב שהוא לה', ובין הרע שהוא לעזאזל. ומסביר האיז'ביצר: לדעת להבדיל בין הטוב ובין היותר טוב, או בין הטוב ובין הפחות טוב - זה לא כל כך קשה. אבל לדעת להבדיל בין עומק הטוב ובין עומק הרע - זה רק משמיים.
מדהים, לא?
האם ידעתם שהרֶשע, הרוע המוחלט, נראה יפה בדיוק כמו הטוב?
את הרוצחים הקטנים לא קשה לזהות. הם נראים כמו רוצחים. אבל הרוצחים האמיתיים, אלה המוכנים להשמיד את כל העולם, דעו לכם - הם לא נראים כמו רוצחים! הם מאוד סימפטיים. הם מדיפים ריח בושם. הם אומרים: 'היי! מה שלומך? דאגתי לך כל כך'...
ביום כיפור אנחנו מבררים בין השעיר שהוא לה' ובין השעיר שנשלח לעזאזל. הבירור הזה הוא בדיוק הבירור שבין יעקב לעשיו. הקדושה המיוחדת של יום כיפור היא שבו יעקב נפרד סופית מעשיו.
דעו לכם, זה לא פשוט. קרוב לוודאי שאם היינו נפגשים עם יעקב ועשיו, לא יכולנו להבחין בעומק ההבדל ביניהם.
לרבי מקוצק היה חשוב להדגיש את זה. הוא היה אומר באופן ציורי שה'שטריימל' של עשיו היה גדול יותר מה'שטריימל' של יעקב, וה'גרטל' שלו היה ארוך פי שניים. וה'שלש סעודות' שלו בשבת - הרבה יותר ארוכה...
תארו לכם שאתם נכנסים לבית מדרשו של עשיו. הוא יושב שם... היום הוא כבר טימא שתי נשים. והוא מתכנן לטמא עוד אחת אחרי התפילה. ובינתיים הוא עומד שם בתפילה ומתנדנד, עם פנים קדושות כאלה... אם אתה לא מכיר אותו, אם לא ראית מה שהוא עושה בסתר, אתה ממש מתפעל: 'איזה רבי!' ואתה אומר לעצמך: הוא נראה בדיוק כמו יעקב!
הלא הם תאומים, נכון?
אומר האיז'ביצר: דע לך! להבדיל באמת בין הטוב האמיתי לרע האמיתי, זה מעבר ליכולת האנושית. זה יכול לבוא רק מהתגלות שמימית...
דעו לכם, גם בחיי היום יום: לפעמים אתה פוגש מישהו ממש נחמד. אתה מדבר אתו ואתה בטוח שהוא אדם טוב. ואז פתאום אתה קולט: האדם הזה ממש רע! ממש רע. ואף אחד לא יודע, כי זה לא ברמה של המעשים הגלויים שלו...
בהבדלה במוצאי שבת, אנחנו אומרים: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים...' בעצם אנחנו מבקשים: 'ריבונו של עולם! רק אתה יכול להבדיל בשבילנו בין אור לחושך.'
באמת! בשביל זה אתה צריך את הקב"ה? מי לא יודע להבדיל בין אור לחושך?
אבל זו טעות! החושך שאנחנו מסוגלים לראות איננו תכלית החושך. הזוהר הקדוש אומר שיש שני מיני חושך: יש חושך שהוא רק העדר אור, ויש חושך מהותי... בחושך הזה, ללא עזרה משמיים, אי אפשר להבחין.
...זה שובר את הלב אבל ככה זה: תהום הרשע יכול להיראות טוב. עומק החושך יכול להיראות כמו אור.
ואני רוצה להגיד לכם: התורה הזאת פתחה את עיניי...
(