Wednesday, March 23, 2022

Rav Volk And Rav Yoshe Ber



אני שמעתי ממקור מוסמך (מהרב אבא ברונשפיגל שליט”א ה’ ישלח לו רפו”ש) שפעם יצא הרב שמואל וואלק זצ”ל ר”מ בישיבת רי”א ובעמ”ס שערי טהר מחדר שיעורו תוך שהוא אומר לתלמידיו שהוא הולך לבחון הרב יוסף דוב הלוי סולובייציק זצ”ל ראש ישיבת רי”א, לדעת אם הוא “יודע טהרות” וכשחזר לחדר שיעורו אמר לתלמידיו “ער קען טהרות טאקע” (הוא באמת יודע טהרות). ואני שאלתי את מו”ר אם הוא שמע סיפור כזה ומה דעתו עליו, וענה לי שהוא גם כן שמע סיפור הנ”ל מתלמיד ישיבת רי”א שהיה גר בשכונתו בקווינס. ודיברנו קצת על הסיפור ואז אמר לי מו”ר שכל זה דברים מיותרים שהרב יאשע בער לא זקוק להסכמת הרב וואלק, ולא היה צריך שהוא יחזיק ממנו! (כלומר שהרב יאשע בער הוא יותר גדול מהרב וואלק).
 
וכדי לדעת כמה גדול הרב יוסף דוב היה, כדאי לדעת עד כמה גדול היה הרב שמואל וואלק, מלבד שהיה למדן מובהק ומחדש בכל התורה כולה וכתב חידושים עמוקים על כל הש”ס, ראוי לציין כשנפטר הרב חיים שטיין זצ”ל ראש ישבת טלז בקליוולאנד, כתבו עליו באחד העיתונים החרדיים שבבחרותו כיבדו אותו הישיבה בטלז לשבת ב”מזרח” יחד עם רבני השיבה! וסיפר לי חותן אחי ר’ ראובן גרשון שליט”א (ראש כולל בקליוולאנד ובעל מחבר ספרים רבים ומו”ל כמה מספרי רבו הרב גיפטר זצ”ל) כשקרא הנ”ל אמר שכל ימיו גדל בין כותלי ישיבת טלז וידע היטב הנהגתם וכו’ ודבר זה כל כך אינו בהתאם לרוח ישיבת טלז, ואמר למרות גדלותו של הרב חיים אי אפשר להאמין למה שכתבו עליו, לכן הלך לשאול היחיד שנשאר בחיים מטלז ליטא, הרב בארון זצ”ל שהיה גר אז בקליוולאנד. ושאל אותו האם זה נכון שהרב חיים ישב במזרח בטלז, וענה שלא היה דברים מעולם והישיבה לא היתה נותנת לאף מבחורי הישיבה לשבת במזרח ואפילו תוך ד’ אמות של המזרח לא היתה נותנת! ושוב הוסיף שאם היתה כן נותנות לבחור לשבת במזרח אז שמואל וואלק יהיה הבחור! ע”כ מה ששמעתי מר’ גרשון. צא וראה גדלותו של הרב יוסף דוב שיותר גדול מכל הנ”ל.
 
וכידוע הרב וואלק היה בקי גדול בטהרות, וגם מחדש גדול בטהרות, ורוב מחלקיו הראשונים של ספרו שערי טהר הם בענינים עמוקים בטהרות. הרב ברונשפיגל אמר לי אז שהרב וואלק היה גאון בכל התורה כולה אבל היה לו אהבה מיוחדת לקדשים וטהרות, ובשיעוריו על המסכתות הישיבתיות היה רגיל להביא משלים ודוגמאות מקדשים וטהרות, וסיפר לי כשלמד בבא בתרא אצלו זוכר שהביא כראיה לחידושו בתוס’ בבא בתרא מדברים עמוקים מקדשים והיה מאוד קשה להבין הכל שלא היה להבחורים הרבה רקע בקדשים וטהרות. ובאופן כללי, רגיל היה מו”ר להגן על כבודו של הגרי”ד הלוי ומאוד אכפת לו שהיו אלו שזלזלו בכבודו, וכמה פעמים שמעתי ממנו אודות אלו שפגעו בכבודו של הגרי”ד “הם לא יכולים להבין אפילו השיחת חולין שלו, ומדברים נגדו.