Friday, December 23, 2022

חנוכה ומדינת ישראל

 הרמב"ן כותב בפ' ויחי: 

"ולפי דעתי היו המלכים המולכים על ישראל משאר השבטים אחרי דוד עוברים על דעת אביהם ומעבירים נחלה, והם היו סומכים על דבר אחיה השילוני הנביא שמשח לירבעם ואמר ואענה את זרע דוד למען זאת אך לא כל הימים (מ"א יא לט). וכאשר האריכו ישראל להמליך עליהם משאר השבטים מלך אחר מלך ולא היו חוזרים אל מלכות יהודה עברו על צוואת הזקן ונענשו בהם, וכמו שאמר הושע (ח ד) הם המליכו ולא ממני.
וזה היה עונש החשמונאים שמלכו בבית שני, כי היו חסידי עליון, ואלמלא הם נשתכחו התורה והמצות מישראל, ואף על פי כן נענשו עונש גדול, כי ארבעת בני חשמונאי הזקן החסידים המולכים זה אחר זה עם כל גבורתם והצלחתם נפלו ביד אויביהם בחרב. והגיע העונש בסוף למה שאמרו רז"ל (ב"ב ג ב) כל מאן דאמר מבית חשמונאי קאתינא עבדא הוא, שנכרתו כלם בעון הזה. ואף על פי שהיה בזרע שמעון עונש מן הצדוקים, אבל כל זרע מתתיה חשמונאי הצדיק לא עברו אלא בעבור זה שמלכו ולא היו מזרע יהודה ומבית דוד, והסירו השבט והמחוקק לגמרי, והיה עונשם מדה כנגד מדה, שהמשיל הקדוש ברוך הוא עליהם את עבדיהם והם הכריתום".

יש המצביעים על דברי הרמב"ן כדי להצדיק את קיומה של ממשלה חילונית בארץ ישראל. הרי חטאו החשמונאים בלקחם את המלכות ובכל זאת חוגגים את חנוכה!!! הא לך מקור מפורש לקדושת יום העצמאות. חנוכה בלבוש עכשווי!!

כמה הערות:

א. הרמב"ן גם כותב שהחשמונאים היו "חסידי עליון" מה שא"א לומר על השלטון החילוני [והערבי!!!]. ואלמלא הן היה "נשתכחו תורה ומצות מישראל" - ואילו מגמת פניהם של רבים מבין אנשי הממשל מאז קום המדינה היה ההיפך הגמור וד"ל [וכיפה על הראש איננה הוכחה לנאמנות וציות לתורה ולגדוליה, כידוע לכל].

ב. אנחנו לא חוגגים את המלכות אלא את נס המלחמה ונס פך השמן [כפי שמפורש במקורות קדמונים].   

ג. עצם לקיחת המלכות הייתה כהוגן רק היו צריכים להעביר אותה הלאה לשבט יהודה [כפי שהאריך הגרמ"ש זצ"ל בשיעור].  

ד. הרמב"ם כותב [הל' חנוכה ג' א'] בסתמא ש"חזרה המלכות לישראל יתר על מאתיים שנה" בלי לציין שהיה כאן חטא כלשהו. כלומר, לשיטתו לא היה כאן כל פגם אלא אדרבה הרמב"ם לכאורה ראה מלכות החשמונאים באור חיובי. 

חנוכה הוא זכר למלחמה אידיאוליגית בין שתי מעצמות עולמיות. יון מעצמה כפשוטה ועם ישראל מעצמה בעולם הרוח. חכמה נגד חכמה, תרבות נגד תרבות [כפי שהאריך המהר"ל ועוד הרבה]. טוב אנחנו היינו עושים אם היינו מודעים להיקף הגדול שבו התרבות החילונית-יוונית-חומרנית-אתיאיסטית-מערבית משפיעה עלינו במדה כה גדושה והיינו נוקטים באמצעי הגנה, וד"ל.