Tuesday, December 20, 2022

Tough Pill To Swallow

"I wanna hold your hand"

The Beatles

I read about one of the Gedolim [עליו השלום] in the Religious Zionist world who used to affectionately hold the hands of women who would come see him.  I was flabbergasted and greatly distressed. I asked various followers of his about the veracity of this story. The answers I received were 1. A Lie. A Lie. A Big Fat Lie.  2. Definitely happened many times and he did it b/c he was consoling a woman in distress and it was ok he didn't have a yetzer hara. He was on the level of the Rav Acha who would carry the Kallah on his shoulders [כתובות יז] b/c she was like a beam of wood to him. 3. No response. [The ol' "ignore the sender of the email and he will go away" trick].  

Wow. Hurts. I will let Hashem judge but it is hard for me to learn Torah from such a person. 

This is the story as reported in the מקור ראשון newspaper [I omit his name on purpose]:

מפגש נדיר היה לכתבת 'לאשה', ציפי רומן, עם הרב. מפגש יחיד שהתקיים בחודש אלול תשל"ז, ומאז, שלושים וחמש שנים אחרי, היא אינה שוכחת אותו. "העורך שלי, צבי אלגת, ביקש ממני לשוחח עם הרב על מצבה של האישה ומעמדה. הרב היה מפורסם, דבריו ראו אור מעל במות רבות, ואנחנו ביקשנו לדעת מה דעתו בנושא שעניין את הקוראות שלנו".

רומן חשבה שהתממשות הבקשה היא כמעט בלתי אפשרית. היא טילפנה לישיבת ---- ----, שם איששו התלמידים את חששותיה. "עוזריו של הרב אמרו לי שאין שום סיכוי: הוא לא מעניק ראיונות, בטח לא לעיתון נשים". הבחור מהעבר השני של הקו רצה לעזור, והפנה את הכתבת לביתו של הרב, למרות הפקפוקים. "לתמיהתי התברר לי שהרב ---- פתוח יותר מתלמידיו הצעירים והוא הסכים לקבל אותי לראיון. התלבשתי כיאות, עם מטפחת ראש ושרוולים ארוכים, אבל כשהגעתי לדירה הקטנה והצנועה, מצאתי שם, על ספסלי ההמתנה, אם צעירה נעולת סנדלים, אישה גלוית ראש, תיירים וקהל מאוד מגון. הרב האיר לי פנים ושאל: יש לך שאלות מוכנות? הוא נטל את הדפים בכתב ידי, קרא אותן ואמר: נענה עליהן אחת אחת".

בכתבה, שהתפרסמה לאחר מכן, מספרת רומן שהרב החזיק את ידה בידו. אני מעלה בפניה את האפשרות שאולי כתבה כך רק לתפארת המליצה, אך היא מכחישה מכול וכול: "כך היה המעשה! הוא נטל את ידי בידו והחזיק אותה לאורך חלק ניכר מהראיון". אודי לאון מספר שלא היה זה דבר יוצא דופן אצל הרב: "ברגע של מצוקה אצל בן שיחו, ואין זה משנה אם היה גבר או אישה, הרב היה מסוגל לקחת את היד ולהחזיק אותה בחום. אשתי באה אליו לשיחות פעמים רבות. הוא לא מצמץ ולא היסס – והרב --- --- הקפיד מאוד על דיני צניעות. זה לא סתר אצלו".