Sunday, December 18, 2022

Chabad Zman Shachris

 I saw the following question on a "ask the rabbi" section of a yeshiva website: 


אני גר בטורונטו קנדה ולכמעט כל החיים שלי הלכתי לבית כנסת חב"ד. ראיתי שנגד דעת הרבה מהפוסקים, השולחן ערוך הרב אומר שבמזיד יכול להתפלל אחר ארבע שעות והצמח צדק אומר שלכתחילה גם יכול לומר ברכות ק"ש אחרי ארבע שעות. עכשיו אני בן 18 ואני רוצה לסמוך על פסקי הלכה של המשנ"ב נגד השולחן ערוך הרב וכו. אני כבר הלכתי לבית כנסת חב"ד זו להרבה שנים ואני גבאי שם. אם אני אלך לבית כנסת אחר, יהיה לאבי שלי הרבה עצב כיוון שהוא אוהב כשאני הולך לבית כנסת איתו וגם לאנשים בבית כנסת יהיה עצב כיוון שיש לי תפקיד מאוד מרכזי בבית כנסת זו. האם מותר לי לסמוך על הפוסקים של חב"ד הנ"ל?

So according to the Shulchan Aruch HaRav one can daven even במזיד after four hours [and the Rav answering the question didn't correct him]. 

Let us see what he really says:


וזמן התפלות הוא כזמן התמידין שתמיד של שחר זמנו מתחיל משעלה עמוד השחר שהוא אור הנוצץ מהחמה במזרח מהלך ד' מילין קודם נץ החמה אלא שהיו ממתינים עד שהאיר כל פני המזרח עד שבחברון לפי שפעם אחת באו לידי טעות על ידי שעלה מאור הלבנה ודימו שהוא אור הנוצץ במזרח בשחר ונמשך זמנו עד סוף שעה ד' מעלות השחר שהוא שליש היום שמכאן ואילך אינו נקרא בקר.

לפיכך גם תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.

ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אע"פ שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.

ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:

In other words - barring extenuating circumstances one must daven within 4 hours. Ideally one should daven neitz.