ויטמן (יעקב) ע"ה תחת האלה – מה שנתנו לו טמינת איבוד מן המציאות לא טמינת גניזה כמו שביאר ר' שמואל בן חפני ז"ל; ולפי שהתאימו מעשי מצות אלה על ידי האבות ע"ה למצות התורה עם אמונתם באחדות הבורא והרחקתם את השיתוף והעבודה והיראה והאהבה שהן עיקרי האמונה בתורה ושורשיה אמרו (החכמים ז"ל) בהם כי הם קיימו כל תורה כולה לא ששמרו את השבת או אכלו מצה בפסח כמו שיעלה על הדעת וכבר ביארתי זה ב(ספר) "אלכפאיה". 😲😲😲
רבי אברהם בן הרמב"ם 1186-1237
מקהיר מצרים
זו יוכבד שהיתה הורתה בדרך ראיתי מתמיהים והרי אסור לשמש מטתו בשני רעבון
ונ"ל שאין לתמוה על מה שעשו הראשונים קודם מתן תורה דממי שהיה מקיים יש
ללמוד ומי שלא היה מקיים אין ללמוד שעדיין לא נתחייב והרבה אתה מוצא
לקדמונים שהיו קודם מתן תורה שעשו שלא כתורה מפני שעדיין לא ניתנה התורה
הילכך מיוסף שלא שימש יש ללמוד איסור ומלוי ששימש אין ללמוד היתר. 😲😲😲
תוס' רי"ד [בב"ב ק"כ] 1165 – 1240
מאיטליה
ואני תמה מה הביא לרבותינו ז"ל וגם לאבן עזרא לנטות, ואם שלא רצו ליחס זה
הגנאי לאברהם, רצוני שישא אחותו, הנה ידוע ליודעים שלא היה זה עון לו אז,
כמו שלא היה ליעקב בנשאו שתי אחיות, ואם בעבור כבוד זרעו, מה נעשה לזרע
יעקב, ואין ספק שלא נמצא בנים נכבדים כבני עמרם מדודותו, אבל כל זה היה
קודם מתן תורה, לכן אינו נמנע אצלי היות ענין זה המאמר כמו שהוא בכתוב. 😲😲😲
ר' יוסף אבן כספי - מפרובנס 1280-1340