על הפסוק "וירץ עשו לקראתו ויחבקהו ויפול על צואריו וישקהו ויבכו" מביא רש"י את דברי המדרש "אמר ר' שמעון בר יוחאי הלכה היא בידוע שעשיו שונא ליעקב אלא שנכמרו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל ליבו". תופעה זו שעשו שונא ליעקב, אותה אנו חיים שנים רבות, זאת עובדה קיימת אך לא מובנת. תופעה תמוהה מאד בעולם שאין לה שום הסבר. הנסיונות שניסו
לפתור אותה בתקופה האחרונה, הרי שהאחד נכשל בצורה נוראה, והשני אף הוא נכשל, ונקוה שלא יהא אף הוא בצורה כל כך נוראה, ובכל מקרה לא די שהם נכשלו אלא שהם הפכו את המצב ליותר גרוע. בלתי מובן אף כיצד הם מסבירים זאת לעצמם. ולא די בזה שהם שונאים בלי טעם ובלי
שחר,אלא שהם אף מעלילים עלילות וסיפורים נוראים ובלתי אפשריים, כשהעיקר הוא ללבות ולשפוך שמן על מדורה זו, בין אם באותם עלילות שהיהודים לוקחים דם של ילדים למצות או דברים אחרים שכל אדם נבון בצורה מינימלית יודע שהם הבלים, כאותם הסיפורים על הפרוטוקולים, שישבו כמה יהודים זקנים בחצות הלילה והחליטו החלטות איך להשתלט על העולם, דברים שהם בושה אף לאינטליגנציה של ילד. תופעה זאת נראית כבלתי אפשרית קיימת כבר המון המון שנים כדבר חי ופעיל, כשלהבת בוערת אשר אינה זקוקה לליבוי, זה בזיון ובושה להם, ישנם המודים בכך יותר וישנם המודים במקצת אך הדבר קיים, וככל שניסו לכלותו הרי שרק גרמו לכך שהנגע פשה בעולם עד שהוא קיים אפילו במקומות שלא נתקלו ביהודים מימיהם, הדבר נורא למתבונן וכלל אינו מובן, והוא בבירור בגזירת עליון, בפרשה זו, שבה אנו עוסקים בשנאת
עשו ליעקב, עלינו לנסות להבין את העניין.
לפתור אותה בתקופה האחרונה, הרי שהאחד נכשל בצורה נוראה, והשני אף הוא נכשל, ונקוה שלא יהא אף הוא בצורה כל כך נוראה, ובכל מקרה לא די שהם נכשלו אלא שהם הפכו את המצב ליותר גרוע. בלתי מובן אף כיצד הם מסבירים זאת לעצמם. ולא די בזה שהם שונאים בלי טעם ובלי
שחר,אלא שהם אף מעלילים עלילות וסיפורים נוראים ובלתי אפשריים, כשהעיקר הוא ללבות ולשפוך שמן על מדורה זו, בין אם באותם עלילות שהיהודים לוקחים דם של ילדים למצות או דברים אחרים שכל אדם נבון בצורה מינימלית יודע שהם הבלים, כאותם הסיפורים על הפרוטוקולים, שישבו כמה יהודים זקנים בחצות הלילה והחליטו החלטות איך להשתלט על העולם, דברים שהם בושה אף לאינטליגנציה של ילד. תופעה זאת נראית כבלתי אפשרית קיימת כבר המון המון שנים כדבר חי ופעיל, כשלהבת בוערת אשר אינה זקוקה לליבוי, זה בזיון ובושה להם, ישנם המודים בכך יותר וישנם המודים במקצת אך הדבר קיים, וככל שניסו לכלותו הרי שרק גרמו לכך שהנגע פשה בעולם עד שהוא קיים אפילו במקומות שלא נתקלו ביהודים מימיהם, הדבר נורא למתבונן וכלל אינו מובן, והוא בבירור בגזירת עליון, בפרשה זו, שבה אנו עוסקים בשנאת
עשו ליעקב, עלינו לנסות להבין את העניין.
עוד עלינו להבין את עצם הלשון "הלכה" הנראית תמוהה, זאת מציאות מסוימת אבל כיצד ניתן להגדירה כהלכה. עניינו ופירושו שלהמושג הלכה הוא,כאשר התורה מיושמת למעשה בהתנהגות מסוימת, והיינו איך אנו הולכים, איך אנו מתנהגים,היאך אנו מצרפים שיחולו דברי תורה
על סדר החיים. כאן כתוב שתופעה זו, שעשו שונא ליעקב, זו חלות של התורה על סדר העולם, דבר המתחייב מהתורה, כפי שהמושג הלכה הוא הנהגה בפועל המתחייבת מהתורה. אכן, כמובן הדבר צריך ביאור, כי בשום מקום בתורה לא מצאנו שישנו דין לשנוא את ישראל, אכן זאת מציאות קיימת אבל דין כזה ודאי אין, והרי הדין הזה צריך להתחייב מהתורה.
[הגרמ"ש זצ"ל]