Sunday, January 23, 2022

Tzidkas Hatzadik - 19-20

 Here!!!!

יט] בכל הענינים ומעשה חלוקת הזמנים שמוטבעים בעולם והנהגתו, הם ג"כ כן אצל הש"י. כמו שאמרו בפרק הרואה (נח,א) מלכותא דרקיעא כמלכותא דארעא. וכן אמרו בברכות ג' א' איכא משמורות ברקיע כי היכי דאיכא (כ"ה גי' הרא"ש) בארעא, והוא לגבי הש"י, כדמסיים ועל כל משמר ומשמר כו' [ורש"י שפירש אמלאכים, לא ידעתי למה ליה, אבל קושטא כן, דלשון משמורות כמו משמורות כהונה שומרי בית המקדש, וכן למלכים שומרים בלילות ומתחלפים בכל משמר, וזו ג' משמורות, וכן במלכותא דרקיע. וכמו שיש בארעא ניכר לכל אחד כדמסיים חמור כו', כן ברקיע ניכר גם לגבי הש"י נגד למטה].

וראוי לדבקה בו ולהתבונן במעשה הש"י לעשות ג"כ כן, וכמו שכתב הרא"ש שם אהך דועל כל משמר ומשמר לכן ראוי לכל ירא שמים כו'. וההתבוננות הוא כפי ענין הזמן, ובלילה שהוא רומז זמן הגלות כמ"ש (ישעיה כא, א) שומר מה מליל, הקב"ה יושב ושואג כו'): 

 כ] איכא משמורות ברקיע, לדברי רקיעיים, ר"ל לעבודת הש"י, כי היכי דאיכא בארעא, בענינים הפחותים ועבודת האדמה. כן ממש דוגמתו, וממנו נקח לעבוד ה' [באותו עת] בענין זה. סימן לדבר משמר א' חמור נוער, החומר [דוגמת חמור. עיל דרך שאמרו עם הדומה לחמור] גם האו נוער כחמור למשוי המצות בכלי המעשה. ב' כלבים צועקים. כמ"ש בזוהר צוחין ככלבא, בתפילה [והכלבים עזי פנים, וכן חוצפה בתפילה כלפי שמיא מהניא כמ"ש בתענית (ח,א)]. כמו שאמרו (שבת קנה,ב) לית דעניא מכלבא, עני בדעת, ואין לו אלא תפילה כמ"ש בשמות רבה (פרשה לח) אמרו לו אין אנו יודעין כו ע"ש. ג' תינוק יונק. היינו תורה, כמו שאמרו בפרק ערבי פסחים (קיב,א) ממה שהעגל רוצה לינק, שתורה נמשלה לחלב. ואשה כו' היינו תורה כמ"ש ביבמות ס"ג ב'. רק האישה היא המינקת והיינו גדולי ישראל, ותינוקות של בית רבן מקבלין מהם. והם תורה ועבודה וגמילות חסדים [וכן תורה ותפילה וקרבנות (היינו מעשה) בשמות רבה שם] שהם נגד מחשבה דיבור ומעשה כמ"ש במקום אחר. רק שבלילה בעת החשך הם הפוכים וכמ"ש במק"א: