Tuesday, August 8, 2023

דעת האדמו"ר מקלויזנברג זצוק"ל על עלייה להר הבית

 האדמו"ר מקלויזנבורג

אחד הדברים החמורים ביותר שראיתי בחוברת 'לשכנו תדרשו' הוא הניסיון של הרב וולפסון לומר שהאדמו"ר מקלויזנברג הרב יקותיאל יהודה הלברשטאם תמך בעלייה להר הבית. בטרם ניגש לדברי הרב וולפסון אנו  צריכים לעיין בדברים שכתב לו הרב צפניה דרורי בהסכמתו לחוברת שהאדמו"ר מקלויזנבורג כתב בספר שו"ת שלו שמותר לעלות להר הבית. ואלו דבריו:

"והמהרי"ט פסק שמותר להיכנס שם לכשיטבול. ובדורות האחרונים כתב כן האדמו"ר מקלויזנבורג בשו"ת דברי יציב".

אינני מבין איך רב גדול בישראל כמו הרב דרורי מצטט שו"ת ללא מקור וכאמור צריך עיון בדבריו. כנראה שהוא ראה את מה שהביא הרב וולפסון שם עמ' 12 מתוך השיחות של האדמו"ר ובטעות כתב שזה מתוך ספר השו"ת דברי יציב שחיבר האדמו"ר. ועוד צריך עיון מדוע הרב וולפסון לא טרח להעיר לרב דרורי על טעותו ולומר לו שמדובר על שיחת שבת של ה'דברי יציב' ולא בתשובה הלכתית? 

ולגופו של עניין, אני מכיר את השיחות של האדמו"ר מקלויזנברג בשם 'דברי תורה' למעלה מעשרים שנה. הם תורגמו משיעור שהאדמו"ר מסר, בשפת האידיש, מידי שבת בפרשת השבוע על חומש ורש"י, בדרך כלל בעידן רעוא דרעוין. הרב וולפסון אכן מצטט מילה במילה את דברי האדמו"ר מאותה שיחה, העוסקת בעניין ביהמ"ק בפר' תרומה,

ושם הוא אמר בין השאר:

"...כן גם בנוגע להר הבית והמקומות הקדושים סביב, שבדורות הראשונים לא היה מי שיעכב בעד בני ישראל את הכניסה אליו, והיו מי שעלו להתפלל בהר הבית עד הגבול שהיה ידוע להם בבירור ששם מותר לטמאי מתים לגשת ולהתקרב, כפי שמעיד הרמב"ם באגרתו...".

האדמו"ר מקלויזנבורג מביא שם מספר חרדים את אגרת הרמב"ם שבא מעיד, לכאורה, על כניסתו להר הבית. אולם עיקר דבריו מתייחסים למצב היום, שלשיטתו, כוחות הטומאה והסטרא אחרא מונעים בנין ביהמ"ק. וכך הוא אמר: 

"כל בנין ביהמ"ק של מעלה וכל כלי המקדש, הכל כבר מוכן ומזומן בשלימות...מצד אחד מתאמצים הצדיקים במפעלות קדשם להשלים את בנין ביהמ"ק, אך מנגד, באותה עת ניצבים הרשעים ובמעשיהם המכוערים גורמים לנתץ את אבני המקדש...". וממשיך האדמו"ר לומר, כמו שציטט אותו הרב וולפסון, שבדורות הקודמים הכותל המערבי היה פתוח לרווחה לכל איש מזרע ישראל וכן בהר הבית היו מי שעלו להתפלל למקומות שידוע להם בבירור, מה שלא ידוע לנו היום. 

בהמשך אמר האדמו"ר: "...אולם ככל שנקפו השנים, באו אומות העולם ושלטו בזרוע על כל מקום המקדש...גם כיום הזה שכבשו את המקום מיד הישמעאלים, כוחות הטומאה והסט"א אינם שוקטים על שמריהם, כפי שרואים לדאבוננו שקדושת מקום הכותל המערבי הריהו לצנינים בעיניהם של אותם רשעים ומינים וכופרים אשר בודאי לא מזרע ישראל המה אלא מן הערב רב...".

הרי זה ברור שהאדמו"ר דיבר על מצב לפני מאות שנים שניתנה רשות ליהודים לעלות להר הבית ולהתפלל שם עד הגבול הידוע להם. מסורת זו לא בידינו היום ואין להביא ראיה מכאן שהאדמו"ר מקלויזנבורג התיר עלייה להר הבית בזמן הזה.

האדמו"ר התייחס למצב בהר הבית בעוד הזדמנויות, כגון בליל ראשון של סליחות באלול תשכ"ז, כמה חדשים הוא אמר: 282 אחרי מלחמת ששת הימים, "...בצפייתינו צפינו כל אחד ואחד שבימים הקדושים האלו כבר נזכה להיכנס למקום המקדש ולהקריב שם קרבנות חובותינו, לראות כהנים בעבודתם...אבל גדול כים שברנו כאשר הובאנו סמוך למקום המקדש והועמדנו שם מבחוץ, ואין אנו יכולים לעלות וליראות כי טמאי מתים אנחנו...שכל הגויים ורשעי אומות העולם באים לשם ומתרברבים שזה שייך להם, נכרים מרקדים בהיכלו ושועלים הלכו בו, כל המתים והטמאים והרוצחים עבדים ושפחות נכנסים לשם ורק את בני אל חי הקדושים בני המלך לא מרשים להיכנס ולומר שם דבר שבקדושה...עכ"ל. 

האדמו"ר קובל על המצב שאין לנו אפשרות להיכנס להר הבית, ואולי ניתן להבין מתוך דבריו, כמו בשיחה לעיל שלולא המגבלות שהטילו עלינו הישמעאלים היה מותר להיכנס ולומר שם דבר שבקדושה. אך אין זאת כוונתו.

ראשית כל, האדמו"ר אסר בפירוש בשו"ת דברי יציב (חו"מ סי' פג אות כד) לעלות היום להר הבית וכתב: "ונמנע מאיתנו ללכת בכל הר הבית מחשש טומאת מת כפי ההלכה כדעת הרמב"ם, כיוון שבעוה"ר כל ההר הקדוש והנורא נתכסה ברצועה טמאה, ואין רוצים מן השמים שעם ישראל ילך ברצועה טמאה כזה".

וממשיך שם האדמו"ר שבמקום לעלות להר הבית יש להסתפק בתפילה ליד הכותל: "..אך בחסדי ה' כי לא תמנו השאיר לנו לפליטה הכותל המערבי, שהעידו חז"ל (שמו"ר ב' ב') שלא זזה שכינה ממנו, ואנו הולכים בצד המערבי לקבל פני השכינה השוכנת אתנו וזה אף בעבודתנו לא עזבנו אלוקינו (עזרא ט' ט') ודו"ק".

שנית, אילו הייתה אמת בטענה שהאדמו"ר מקלויזנבורג התיר לעלות להר הבית מדוע הוא בעצמו לא עלה לשם? ומדוע חסידי צאנז לא עולים היום להר הבית כפי ש'פסק' רבם כביכול? אלא ברור שהאדמו"ר אסר את העלייה לכל שטח ההר כמו שאר גדולי הדור בזמננו.

[חוברת "אמונת חכמים"]