Thursday, September 21, 2023

אברהם הוליד את יצחק וליצני הדור

לזכות אבי מורי ר' יצחק יונה בן חנה ור' מרדכי דוד בן קריינא בתוך שח"י

אברהם הוליד את יצחק - צר הקב"ה קלסתר פניו של יצחק להיות דומה לאברהם משום ליצני הדור.

ואמר בזה מרן רה"י זצ"ל [מובא במאמרי פח"י מאמר ד']: נקדים דברי הרמב"ם כי ושמרו דרך השם האמור אצל אברהם הכונה היא דרך שהשם הולך בה, והיינו מצות דימוי הצורה ליוצרה. והנה זה שקלסתר פניו של יצחק היה דומה לשל אברהם פירושו שהיה ניכר גם באהבתו של אברהם גם ביראתו של יצחק ששתיהן מקורן בדרכיו של הקב"ה וגם האהבה וגם היראה אינן אלא אמצעים של לדבקה בו על ידי ההליכה בדרכיו, ואלמלי לא היה הדבר כך אלא שהאהבה והחסד של אברהם והפחד והיראה של יצחק לא היה להן הצד השוה הזה של הליכה בדרכיו, לא היו שתי המדות הללו של האבות מצטרפות לבנין קומה של אבהות לפרצוף של כנסת ישראל. 

זה הוא הפירוש שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה, כלומר כשם שהיה לו לאברהם תרח שלו כמו כן היה לו ליצחק תרח שלו ומציאותם של שני סוגי תרח מפסיקה בסכינא חריפא בין הדרגא של אלקי אברהם ובין הדרגא של אלקי יצחק באופן שאין כאן ההתיחסות וההשתייכות של המדות הדרושות ליצירת ענין האהבות בישראל. וזו היא הליצנות הכי גדולה החותרת תחת אפשרות התהוותה של כנסת ישראל ועל כן ליצני הדור היו אומרים מאבימלך נתעברה שרה עכ"ד.

ב' הערות:

א] מה הליצנות כאן?? מה מצחיק???

ויבואר עפ"י דברי מרן רה"י במאמרי פורים [מאמרי א'] שליצנות היא הורדת ערך, זילזול, פחיתות. וכך גם בעניננו, דברי הליצנים היו מכוונים להוריד את ערכו הרם והנשגב של בנין כנסת ישראל.   

ב] עפ"ד תתורץ קושיית הרב מבריסק: מה הרוויחו הליצנים? הרי סוף סוף, אפילו אם אין נס אצל אברהם, עדיין יש נס אצל שרה שילדה בגיל תשעים, ורואים דרכה יד ה'?! והתשובה היא שאה"נ, רואים יד ה' בכל מקרה, אבל ע"י ליצנותם חתרו תחת התהוותה של כנסת ישראל.