לזכות רפואת מרים בת חיה
רפאל חיים דב בן ריסה שושנה
אסתר רות בת נעמי שרה
It says in the gemara [Brachos 17] that it is better that one who learns Torah שלא לשמה had not been created!!! [The Rishonim reconcile this statement with the statement that one should learn שלא לשמה because מתוך שלא לשמה בא לשמה].
When one learns li-shma he brings great kindness on himself and on the whole world!! He achieved the purpose of the Torah.
But when he learns שלא לשמה, he becomes very narrow, all about himself and his petty world. His brain power contracts and he is filled with anger and fury. Better he not have been created!
CHARRREEEEEFFFF!!
כשלומדים תורה לשמה ממשיכים מהרצון את התכלית הנשגבה של התורה,
שהיא מתפשטת בכל ענין פרטי, וחסד עליון הולך ומתרבה על השונה בעצמו ועל כל העולם
עמו. אבל כשלומדים שלא לשמה, אז ההופעות הפרטיות מתגלות על הפרטים כשהם לעצמם.
ושכלם הכנוס בהם הוא מצומצם, ולפי מדת השכל הרצון הוא קצר, ומלא קפדנות וזעף, ונח
לו שלא בא לעולם.