Monday, May 28, 2018

Kedushas Eretz Yisrael - Prophetic Symbols

לזכות גילה שושנה בת נעכא גיטל לזרעא חייא וקיימא

Here is a letter from Rav Hutner to Rav Zvi Yehuda Kook from 1929 [Rav Hutner was 23 at the time]. Rav Zvi Yehuda's wife was Rav Hunter's cousin [which explains the fact that the letter is addressed to her as well and she is affectionately called " אשת חבר כחבר חוה לאה היקרה". It is rare that rabbinic correspondence is also addressed to the wife.]

First he talks about Kedushas Eretz Yisrael and that he only appreciated its kedusha after leaving and experiencing the relative darkness of חוץ לארץ. When he returns he will know how to breathe her holy air on a completely different level.

He met a chashuv Rav who criticized the philosophy of Rav Kook and Rav Hutner said "First move to Eretz Yisrael and then we'll talk [!!]".

He then  talks about the need of the Navi to use symbols in order to express the words and "feelings" of Hashem. Sometimes rebuke is not enough and concrete deeds are required [such as Yeshayahu going naked and barefoot to show how the king of Ashur will led the exiles - פרק כ]. This is starkly expressed in the prophecy of Hoshea [פרק א] where he is told to marry a Zonah to symbolize the behavior of the Jews who have cheated on their "Husband" [Hashem]. Ultimately there is a reconciliation between the wayward wife and her Husband. We see that the chosenness of the Jews requires symbols in order to bring the concept into our concrete world and out of the abstract.  

Li-myseh - Learn Kisvei HaRav ztz"l and TASTE Eretz Yisrael, wherever you may be! But being here is a completely different experience. 

  

הו"כ הגרצ"י הכהן קוק שליט"א ואשת חבר הרי היא כחבר חוה לאה היקרה תחי' שלום וברכה וכל טוב!

.....

ואני בעצמי כמעט תמיד רוחשים ולוחשים בי הרהורי געגועים וכסופים קלים על ארץ ישראל, אולם לעתים תכופות יש אשר יתלכדו כולם לשטף אחד ועברוני ושטפוני על כל קרבי ועל כל הויתי. ולאמתו של דבר רק אחרי צאתי את הארץ נתחוור לי המושג ארץ ישראל לכל מלא היקיפו, וידועים דברי הזהר על הפסוק כיתרון האור מן החשך - דמן חשוכא ממש אתי תועלתא לנהורא דאלמלא חשוכא לא אשתמודע נהורא ומחשכת ארץ העמים שיש לגזור על אוירה משום גושה אתיא לי תועלתא להכרת אורות ארץ חמדה, וכמדומה לי עכשיו שאם אזכה לעלות ולהאחז בה שוב אדע כבר לנשום באוירה המחכים לגמרי בדרגא אחרת.

ומעין הרגשת סבי דבי אתונא בהריחם בנכר את ריח עפר ארצם ותחי רוחם, הנני מוצא עכשיו בעיוני בספריו של הרב שליט"א יש לי הרושם כאלו נתקפל בהם כעמודיהם בטוריהם הרבה הרבה מאוירא דארעא דישראל ובכל פעם מדי עייני בהם עולה באפי ריחה של ארץ חמדה וכל כגון דא כולי עלמא מודו דריחא מילתא היא. ברי לי עכשיו שעל ידי מי שלא טעם מטעמה של ישיבת ארץ ישראל לא ניתנו ספרים אלו להיכתב. אותה התפיסה האורגנית את אחדותה הכללית של כנסת ישראל לכל דורותיה ולכל שדרותיה ובכל הופעות הרוח השונות והמשונות שבאו על ידה לידי גילוי מקצה אחד ועד קצהו וכל אותם סגנוני הציורים ודרכי ההסברה שבהם, היא באה לכלל ביטוי בספרים הנ"ל אי אפשר להם שיולדו, כי אם על הרי יהודה וירושלים. ומכיון שעמדתי על המומנט המכריע של ארץ ישראל החי בכל עורקי מחשבותיהם והשקפותיהם נכנסו אצלי בהחלט לכלל "תורת ארץ ישראל".

ובאמת בימים אלה נפגשתי פה עם אדם חשוב אחד, יודע דבר ומבין מדע בהלכות דעות אשר בתורה, ודברתי אתו קצת ברוחן של ההשקפות הנ"ל וכשהלז הביע לי את התנגדותו ואת השגותיו עליהן, עניתי לו קצר ומפרש "עלה לארץ ישראל ואחר נדבר".

וכדי שלא יהיה בואי הפעם ביאה ריקנית, ארשום בכאן איזה מחשבה בענין אחד אשר עמום הוא עוד בידי ולדבריו אחכה. מוצאים אנחנו סמלים בנבואה כאשר הלך עבדי ישעיהו "ערום ויחף אות ומופת" וביחזקאל "שכב על צדך הימנית וגו" והענין ידוע קשורה היא ההפשטה בהגשמה ואף הנס זקוק לאיזה אחיזה בטבע ומעשי הגדול ממשיכים ומאמתים את ההשפעה העליונה וזה הוא מושג הסמל ברוח הקודש.

ועמדתי על ענין מיוחד שאנו מוצאים בזה בהפרק הראשון בהושע שנאמר לו "לך קח לך אשת זנונים וילדי זנונים וילך ויקח את גומר בת דבלים" ונישואי נבואה אלה לא באו לשם סמל של איזה משא העומד להתקיים בעתיד אלא בתור תשובה על מענתו של הושע העבירם באומה אחרת כדאמרינן בפסחים פ"ז. והרי הדברים נוקבים בחזיון האלקי הזה הלופת את עמודי ההויה ומקיף את יסוד בחירת עם ישראל. אי אפשר היה לו להושע למצות את כל עומק התהום שבנושא על ידי שום השגה של נבואה ורוח הקדש כי אם בצירוף הסברה מוחשית וטבעית כמו אשת זנונים וילדי זנונים זה הוא כמדומני המרחב הכי גדול שאפשר לנו לצייר בעילוי ההשגות הבאות לכלל חוש על השגות הרוח וההפשטה. ועדיין טעון בירור ובקשתי שטוחה לפניו שיודיע לי דעתו בנידון זה. 

והריני חותם בכל מיני ברכות בכל מילי דמיטב,

יצחק