Thursday, May 24, 2018

Remember The Wonders

לזכות זיווג הגון לאורה פינקל בת רבקה דינה 

Every day we say in davening [from Tehillim 108]:

זכרו נפלאותיו, אשר עשה, מופתיו, ומשפטי פיהו

Remember the wonders He performed, his miracles and the judgments of His mouth. 

What is the difference between His "נפלאות" and "מופתים" "wonders" and "miracles" and how do the "judgments of His mouth" fit in??

The Malbim writes: 


א) "נפלאותיו", כמו קריעת ים סוף והעמדת השמש והמן וכדומה,
ב) "מופתיו", שעשה לברר דבריו, כמו הפיכת המטה לנחש וכדומה,
ג) "משפטי פיהו", שהם המכות והעונשים שעשה במצרים שהיה מצד העונש על עונותיהם בדרך משפט, והם היו מובדלים מכל המשפטים שעושה בעולם במה שהיה משפטי פיהו, שאמר בפירוש בפיו שיעשה בהם משפט הזה, והתרה בם תחלה בכל מכה, וגם שכבר גזר כן וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי:

The נפלאות are like the splitting of the sea and standing the sun in its place. 
The מופתים are what Hashem does in order to PROVE Himself, such as the snake turning into a staff.
משפטי פיהו are the punishments He gave that he explicitly foretold. Hence they are not just judgments but judgments of His mouth. 

The Rav ztz"l writes:

זכר השם בא בהדרגה, להיות הולך ומתעלה בלב כל דורשיו באמת. בתחלת הצעד של המהלך, אשר להגיון הקדש, באה ההשקפה על כל היקום, שכולו הוא, אך מעשה ד', וכולו הוא מלא נפלאות. והרשם הזה, שכל המציאות היא בכללה מפלאות מעשי תמים דעים, צריך הוא שלא ישכח מן הלב מרוב הרגילות. על כן צריכים אנו להשתמש בכשרון של הזכרון, המחיה את רשמי הקדש בהמשכתם באותה המדרגה של חיוניותם, שבעת הכושר של הופעתם מחדש. זכרו נפלאותיו אשר עשה. והנפלאות הללו, הממלאות את כל היש, איש לא נעדר, הלא הן קשורות בגילויים חודרים, המופתים, הבהיקה המפעלית היוצאת מהסדר הרגיל, המראה את המגמה של ההויה בעומק מוסריותה, שהיא מביאה כבר להכרה באחריותו של האדם על מהלכי חייו, שהמעשים האנושיים צריכים להיות נשאבים מהמקור האלהי, כדי שיתאימו אל התכן הפנימי של ההויה, המתגלה במופתים המתגלים לכל, במאורעת הגדולים, ובהמשכה דורית המופיעה אחריהם. מופתיו ומשפטי פיהו.

Remembering Hashem is a process that develops. First we look at creation. WOW!!! AMAZING!!!! So many BILLIONS of wonders all around us. We have to use our power of memory, keeping fresh in our minds the wonders of creation. זכרו נפלאותיו אשר עשה. 

Then we go higher and remember His super-natural miracles. מופתיו.

Then we go a step further and insure that all of our actions should be in accordance with the inner content of creation, as demonstrated by the miracles. We don't just view the miracles and express amazement but take it further and make sure to apply the lessons to our personal lives and make sure they affect our behavior. So, for example, if Hashem performed a miracle and destroyed the reshaim, we make sure to live like Tzadikim. משפטי פיהו!

Wonder of wonders!!!

[See also the Ibn Ezra, Radak, Tiferes Shlomo, Siach Yehuda on Chanukah page 67]