Tuesday, May 29, 2018

PROTECTION FROM THE POWERS OF EVIL

The powers of evil [חיצונים] can't touch what is beneath them. So they can't damage the hadlakas menorah which is beneath ten tefachim. They also can't damage Shabbos when all of our gashmiyus is ruchniyus - even our eating. The powers of evil only have power when there is something impure involved. That is why we must be careful not to be arrogant when we are the beneficiaries of Hashem's bounty in order that the powers of evil don't touch it.





שם משמואל במדבר פרשת בהעלותך שנה תרע
במד"ר (פ' ט"ו) כיון שראה אהרן שכל הנשיאים הקריבו חוץ מנשיאו של לוי וכו' זה אהרן וכו' אמר אוי לי וכו' אמר הקדוש ברוך הוא לגדולה מזו אתה מתוקן וכו' בהעלותך את הנרות, הקרבנות כ"ז שבהמ"ק קיים הם נוהגים, אבל הנרות לעולם אל מול פני המנורה יאירו, וכל הברכות שנתתי לך לברך את בני אינן בטלין לעולם:
והקשה הרמב"ן ז"ל למה לא נחמו בקטורת ובשאר עבודות, גם הלא הדלקת הנרות בטלה עם שאר עבודות בזמן הגלות. ותירץ שזה רומז להדלקת נרות חנוכה שקיימת לעולם, ע"ש. ונראה דהנה כ"ק אבי אדומו"ר זצללה"ה אמר שעבודת הלויים מלמטה למעלה ועבודת הכהנים מלמעלה למטה, ומחמת זה היתה עבודת הכהנים בחשאי, ועבודת הלויים בקול, עכלה"ק.

והתלהבות ושיר הם דביקות מלמטה למעלה, וזו היתה טענתו של אהרן, היינו שהוא הי' הנשיא של שבט לוי היתה צריכה להיות לו עבודת שבטו ג"כ כמו שהי' לכל נשיא שבט, ונחמו השי"ת בנרות היינו מלמטה למעלה, כמו שפירש"י בהעלותך שתהי' השלהבת עולה מאלי', היינו ההתלהבות להשי"ת מלמטה למעלה, וזוהי עבודת הלויים, וזהו שאמרו ז"ל (יומא כ"ד ב) הדלקה לאו עבודה היא מחמת שהיא אינה עבודת כהנים [ונראה שמחמת שעבודת הכהנים היתה מלמעלה למטה היתה צריכה להיות בחשאי, ותוך המקדש, ותוך החומה, וכבגמ' (שם מ"ד א) יבוא דבר שבחשאי ויכפר כו']. ונוכל לומר שזהו תירוץ הרמב"ן ז"ל שרומז על נ"ח. והענין שזה שבטלה עבודת בהמ"ק בגלות, כי כל גלות הוא לשון גילוי דאתגליא מה דאתכסיא, ויש שליטת החיצונים ח"ו, ומחמת זה היתה צריכה להיות העבודה בבהמ"ק ובתוך החומה וכמ"ש (תהלים קכ"ה) ירושלים הרים סביב לה, והיינו שלא תהי' בה שליטת החיצונים ח"ו, אבל בגלות מחמת החשש הנ"ל בטלה עבודה, ועבודת כהנים היתה למשוך השפעה מלמעלה למטה, וזו איננה יכולה להיות בגלות כדי שהחיצונים לא יקבלו ח"ו ההשפעה, אבל עבודת הלויים שהיא התלהבות ודביקות מלמטה למעלה יכולה להיות בגלות ג"כ, והדלקת הנרות היא ג"כ מלמטה למעלה וזו יכולה להיות בגלות כנ"ל, ואין לחוש לשליטת החיצונים, ואדרבה היא פרסומי ניסא ולמטה מעשרה דוקא שהיא רה"ר, ואין רה"ר תופסת אלא עד עשרה, היינו מפני שאין לחוש לשליטת החיצונים, וזהו שא"ל הקדוש ברוך הוא שלך קיימת היינו נ"ח כתירוץ הרמב"ן ז"ל, ולזה ההלכה (שבת כ"ג א) הדלקה עושה מצוה ולא הנחה, היינו כי לא יכלו חכמז"ל לתקן מצות נ"ח בגלות נגד הנחת השמן והפתילות במנורה, שזו היתה [מלמעלה למטה ששמן הוא חכמה ושבעה קני המנורה שבע מדות כנודע] עבודת הכהנים שפסולה בזר, וזה א"א להיות בגלות, רק הדלקה שהיא לאו עבודה זו יכולה להיות בגלות, ומשום זה הדלקה עושה מצוה, והבן. ולפי"ז ניחא מאמר המדרש שנחמו השי"ת ג"כ בברכת כהנים, היינו מפני שברכת כהנים יכולה להיות ג"כ בגלות, שבזה ג"כ אין שליטה לחיצונים כמ"ש (שה"ש ג') ששים גבורים סביב לה, וזוהי ברכת כהנים שיש בה ס' אותיות:

ובזה נוכל להבין היאך יכולה להיות שבת בגלות, הלא שבת היא מלמעלה למטה ג"כ וכולהון מתעטרין בנשמתין חדתין, אך מחמת שבשבת אין שום שליטת החיצונים כבזוה"ק כולהון ערקין וכו' ושבת היא כולה קודש, ואפי' כל תענוגי שבת ואכילה ושתי' הם כולם מצוה, ובכתבי האריז"ל שמאכל שבת אינו מגשם, ע"כ היא קודש ואין בה שליטת החיצונים, ומחמת זה יכולה להיות בגלות:
והנה כמו שבכלל כן בפרט, שכל איש ואיש צריך להיות זהיר בכל שפע הבאה לו מלמעלה שבל יינקו ממנו החיצונים, היינו שלא יקח אותו לחומריות להתגשם יותר כאמרם ז"ל (קידושין פ"א א) סקבא דשתא ריגלא, ושלא תהי' לו גאות מהשפע שהשיג הן משפע של גשמיות הן משפע של רוחניות. וזהו מאמר הר"ר בונם זצללה"ה על הכתוב (דברים כ"ח) ובאו עליך כל הברכות האלה והשיגוך, שישיגו אותך בלי שום השתנות והתנשאות ח"ו [אזוי ווי דו ביסט] שלא יהי' מקום לחיצונים ח"ו, וד"ל: