ולבני הפילגשים אשר לאברהם וגו׳ – השוואה בין התיבות בנות ארבע אותיות ״חלמיש״, ״חרמש״, ״עכביש״, ״פרעוש״, ״רטפש״, תראה שהאות ש׳ הנוספת לשורש, יוצרת לפעמים שורש חדש. כך, ״חלם״ – להיות חזק; ובהרחבה – ״חלמיש״, סלע גרניט. ״חרם״ – לכבוש, להשמיד; ובהרחבה – ״חרמש״, מגל. ״עכב״ – להחזיק (״עקב״ – לארב); ובהרחבה – ״עכביש״. ״פרע״ – חפשי, לא כבול; ובהרחבה – ״פרעוש״. ״רטף״ (קרוב ל״רטב״) – לח, טחוב; ובהרחבה – ״רטפש״, רקב.
וכך גם ״פלג״ – להיות מפולג, לא שלם; ובהרחבה – ״פילגש״, אשה שזכויותיה אינן שלמות, אשה למחצה (כך גם ״פלגס״ בלשון חכמים [עיין פרה א, ג]: שלב הבינים בין כבש לאיל). אצל הפילגש, הקשר האישי והמוסרי בין הבעל לאשה קבוע ומיוסד: האשה מיוחדת רק לאיש הזה – בין על ידי ייחוד בין על ידי קידושין (ההלכה לא נפסקה [עיין רמב״ם מלכים ד, ד והשגות הראב״ד אישות א, ד]); אולם אין לה כתובה, היינו שאין לה זכויות כספיות כלפי נכסיו.[רשר"ה]
וכך גם ״פלג״ – להיות מפולג, לא שלם; ובהרחבה – ״פילגש״, אשה שזכויותיה אינן שלמות, אשה למחצה (כך גם ״פלגס״ בלשון חכמים [עיין פרה א, ג]: שלב הבינים בין כבש לאיל). אצל הפילגש, הקשר האישי והמוסרי בין הבעל לאשה קבוע ומיוסד: האשה מיוחדת רק לאיש הזה – בין על ידי ייחוד בין על ידי קידושין (ההלכה לא נפסקה [עיין רמב״ם מלכים ד, ד והשגות הראב״ד אישות א, ד]); אולם אין לה כתובה, היינו שאין לה זכויות כספיות כלפי נכסיו.[רשר"ה]