עי' תשובות רעק"א סי' ו' דיש חזקת חיוב בתפילין ולכן לא סומכים על חזקה דרבא בכתיבת תפילין.
והקשה הצמח דוד דאפילו אם נניח כדבריו דלא מהני חזקה דרבא כנגד חזקת חיוב לקיים מצוה, מ"מ יש לחלק דזהו דוקא בחזקת חיוב דבהמ"ז וקידוש שהוא חיוב פעם אחת לאו א זהו מיקרי חזקת ואם יצא יצא ולכן אם ספק הוא אם יצא חיוב דמשום ספק עדיין הוא בחזקת חיוב. אבל בתפילין הרי נפטר מתפילין מחמת שבבר קיים המצוה בתפילין לעולם אינו דכל היום הוא חייב בתפילין דמה שאנן מניחים תפילין רק יותר יכולים לקיים מצות תפילין לתפלה הוא משום דאין אנו כהלכתה בגוף נקי אבל מצות תפילין לא נפקע משום דכבר עשה מצותו ואף בלילה זהו רק פטור דלילה לאו זמן תפילין אבל ליכא בתפילין פטור משום דכבר קיים מצותו. ולפ"ז הרי מבואר דאם התפילין כשרים או לא הוא רק שאלה באם קיים המצוה אבל אינו שאלה אם נפטר על ידו מחיובו דלעולם בקיים המצוה אין זה פוטרו ממצות תפילין כמשנ"ת וא"כ טוען הצמח דוד שאין חזקת חיוב דתפילין חשוב חזקה דדוקא חיוב שיכול להפטר ממנו על ידי קיום המצוה בגדר חזקה היא להתחשב עמה כנגד חזקה דרבא משא"כ חיוב תפילין דבין כך לא נפטר מיניה אין חזקת חיוב.