Friday, April 28, 2023

Tzidkas Hatzadik 68 - Hashem Is In The Silence/ Tzidkas Hatzadik 69 - The Secret Of How To Overcome Our Enemies

Here and here.  


סעיף סח. כל העבודות שבאברי הגוף והמצוות שבם הם רק להישיר הלב, והעיקר הוא הלב ששם מעון ה' יתברך, כמו שאמרו ז"ל "הקב"ה לבן של ישראל שנאמר צור לבבי וחלקי אלהים לעולם". ולכך לא יהיה זה המכוון מן האדם, רק כל אלה דברים המביאים אל המכוון, כמו שאמרו בזהר (ח"ה פב:) על תרי"ג המצוות - תרי"ג עיטין‏. ועל זה אמר "ואחר הרוח רעש לא ברעש ה', ואחר הרעש אש, ואחר הרעש אש לא באש ה', ואחר האש קול דממה דקה", כי כבוד ה' אינו בדבר הנרגש ומרעיש, רק בקול דממה דקה והוא הלב שאינו נרגש לשום בריאה.

ולמדו מזה בברכות (דף נח.) למלכותא דארעא, ומאן מלכי רבנן שהם המולכים על עצמם המושלים ביצרם כמו שאמרו ז"ל בבא בתרא (דף עח:), גם המלוכה ביצר לא ברעש רק בקול דממה דקה. אבל מכל מקום גונדא קמייתא חליף כי קא אוושא (ברכות שם). כי לולי זה אי אפשר, רק מקודם צריך להיות ברעש ובתוקף נגדו, כמו שאמרו ז"ל (ברכות ה, א) "לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע" אבל אין זה הממשלה הגמורה עדיין, רק כאשר הוא בלי רעש, רק כענין שאמר דוד המלך ע"ה "לבי חלל בקרבי" ואמרו ז"ל שהרגו ליצר הרע בתענית [שהוא הרעש נגד התאווה] על ידי זה הוא הממשלה.


סעיף סט. [הושמט במהדורה ראשונה - הוחזר ע"י תלמידו ר' מיכאל מוטוקובסקי הי"ד אביו של ר' אליהו כי טוב] כאשר אומות העולם מקבלים ולמידים איזה מדה טובה ודבר טוב מיהודים, על ידי זה יכולים היהודים לנצחם. ועל ידי זה יכולה הכבשה להתקיים בין הזאבים, על ידי רשעי ישראל דייקא המתחברים לאומות העולם, ומהם למדים אומות העולם איזה דבר טוב. ובדור אחאב היה הניצוח בנערי המדינות, ואמרו ז”ל שהם בני מלכי עכו”ם, ובשביל איזה דבר טוב שקבלו בהיותם בארץ ישראל היה משפט הניצוח לבני ישראל נגד אומות העולם. [וזה שאמר לו אחר כך ה’ יתברך, איש חרמי כמה מצודות וחרמים פרשתי וכו’. כי לא היה במשפט לימסר לישראל בשביל חטאי ישראל, הוצרך לכמה עצות שיגיע על פי משפט ישראל ינצחם. ואחר כך על ידי שאמר “אחי הוא”, נתקלקלה המצודה על ידי האחווה שעשה אותו עמו, ממילא לא היה המשפט שינצחו ובמשפט ניצל]. ומרדכי שנצח להמן, כמו שאמרו ז”ל אין עמלק נופל אלא ביד זרעה של רחל, ובמקום אחר אמרו זה נאמר בו “ולא ירא א-להים”, וזה נאמר (בו) “את הא-להים אני ירא”. ולאו דווקא יוסף, אלא כל זרעיה מדת היראה גובר בהם. ולכך “ורבים מעמי הארץ מתיהדים כי נפל פחד מרדכי עליהם”, וקבלו יראה ממנו ומצד זה הגיע משפט ניצוחו.