לע"נ ר' אשר בן נורית מאשה ולרפואת ר' מרדכי דוד בן קריינא בתוך שח"י
A healthy person must be self aware. This requires that one be constantly involved in peering into his soul and psyche. Who am "I"? What is going on inside? Why? What are my positive and negative qualities? What are my triggers? What do my thoughts revolve around? How often do the same thoughts repeat themselves? So many other questions that one must ask oneself in order to enhance self knowledge. [It is also extremely worthwhile and important to ask oneself (if married) what you are doing to enhance the life of your spouse physically, materially, emotionally and spiritually. but that is a different, albeit related, topic].
Sometimes, upon reflection one will see a not so pretty picture. Negative middos will pop up about oneself. We have jealousy [what are we jealous of - other's money, cars and homes or their Torah knowledge?], anger [at whom, how much and why?], illicit desires [like other people's wives - be honest....] etc. etc. At those times, one shouldn't get down on himself. It is OK!! At other times better, holier middos will emerge from the self examination.
At other times, the results will be more gratifying. You will find generosity, kindness of spirit, sensitivity etc. etc. At those times it is important not to get too full of yourself, as at a different time other, less seemly sides of yourself will be revealed.
This way, you will never become too haughty and arrogant or depressed and filled with despair. Rather, your life will be a journey of self exploration designed to perfect your soul.
Live in a world of goodness wisdom and justice, and then Hashem will be your tower of strength [see Mishlei 18-10].
התנועה הנפשית, כלפי ההכרה העצמית, מתגלגלת היא, עוברת מול התוכן הראייתי של הבחנת עצמו. יש שהצדדים הרעננים אשר להנפש עוברים, ואז מתמלא האדם גודל ועז, ויש שהצדדים השוממים עוברים, ואז לובש הוא חרדות, ורוחו נמוג בקרבו. ההקפה השלמה דורשת היא, שבעת שעוברים הצדדים המלאים והמיושבים לא תזוח דעתו, וידע כי רק צד אחד עובר, וכי אחרי החזיון הזה, המלא והרענן, יבא חזיון דל ומעוגם, ובעת ההקפה הקודרת ידע, שעוד מעט וחזיון משמח ומרנן יופיע. ובזה ישתכללו תכונותיו, ומעולם לא תשלט עליו גאוה גסה, המאבדת כל הון, ולא תדוכא נפשו מעוצב חשוך, ויחזיק במעוז הטוב החכמה והצדק, ושם ד' יהיה תמיד מגדל עזו.
[ש"ק ו' קצ"ה]