Wednesday, May 16, 2018

Break From The Past

לזכות ישראל נועם שלמה בן ידיד נפשי ר' יעקב יחזקאל לברכה והצלחה בכל מעשי ידיו!

Says the gemara in Sanhedrin [25b]

המשחק בקוביא אלו הן המשחקים בפיספסים ולא בפיספסים בלבד אמרו אלא אפילו קליפי אגוזים וקליפי רימונים. ואימתי חזרתן? משישברו את פיספסיהן ויחזרו בהן חזרה גמורה דאפילו בחנם לא עבדי. מלוה בריבית אחד המלוה ואחד הלוה ואימתי חזרתן? משיקרעו את שטריהן ויחזרו בהן חזרה גמורה אפילו לנכרי לא מוזפי. ומפריחי יונים אלו שממרין את היונים ולא יונים בלבד אמרו אלא אפילו בהמה חיה ועוף. ואימתי חזרתן? משישברו את פגמיהן ויחזרו בהן חזרה גמורה דאפי' במדבר נמי לא עבדי סוחרי שביעית אלו שנושאין ונותנין בפירות שביעית. ואימתי חזרתן? משתגיע שביעית אחרת ויבדלו

Dice-players include the following: Those who play with checkers,  and not only with checkers, but even with nut-shells and pomegranate peel.  And when are they considered to have repented? When they break up their checkers and undergo a complete reformation, so much so, that they will not play even as a pastime.  A usurer: this includes both lender and borrower.  And when are they judged to have repented? When they tear up their bills and undergo a complete reformation, that they will not lend [on interest] even to a Gentile. Pigeon trainers: that is those who race pigeons,  and not only pigeons, but even cattle, beasts, or other birds. When may they be reinstated? When they break up their pegmas  and undergo a complete reformation, so that they will not practise their vice even in the wilderness.  Sabbatical traders are those who trade in the produce of the Sabbatical year. They cannot be rehabilitated until another Sabbatical year comes round and they desist from trading.

From this gemara we learn a very important principle. It is not enough to merely say that one will change. There must be a concrete expression of his break with his sinful past by breaking the utensils of sin. 

 התשובה של אלה הרי אינה אלא על איסור גזל ולמה אין תשובתם תשובה ברגע שהם מתחרטים על העבר ואינם עוסקים יותר בדברים אלו שיש בהם גזל? כי לא מספיק לפרוש מן החטא אלא צריך לפרוש פרישה גמורה מכל האוירה והגורמים והסביבה שסיבבו את האדם והביאוהו לידי חטא. תשובה המחזירה את האדם לכשרותו הראשונית מחייבת אותו לשבור את הפספסין לקרוע את השטרות להרוס את כל הגשרים המוליכים ממנו אל החטא. אין החטא נולד 'יש מאין' אלא החטא הוא פרי אוירה מסויימת של תנאים המכשירים לחטא. גם כאשר אין אנחנו חוטאים ממש אנו עומדים פעמים הרבה על 'דרך חטאים' [תהלים א א] לכך לא מספיק לא לבצע את החטא עצמו אלא צריך לפרוש מדרך חטאים יעזוב רשע דרכו ואיש און מחשבותיו' [ישעיה נה ז] אין מדובר על החטא עצמו אלא על הדרך המובילה אל החטא ומן החטא. [ספר על התשובה עמ' 21]

We all have bad habits that get us lead us astray. We have to think of  strategies to "burn our bridges" so that we release ourselves from the shackles of the sins of omission and commission.