Wednesday, May 16, 2018

Man Is A City And The Yetzer Hara Is Running For Mayor

לזכות חיילי צה"ל

Says the gemara in Nedarim [32b]: 

 אמר ר' אמי בר אבא מאי דכתיב עיר קטנה ואנשים בה מעט ובא אליה מלך גדול וסבב אותה ובנה עליה מצודים גדולים, עיר קטנה זה הגוף ואנשים בה מעט אלו האיברים ובא אליה מלך גדול וסבב אותה זה יצה"ר ובנה עליה מצודים גדולים אלו עונות ומצא בה איש מסכן חכם זה יצ"ט ומלט את העיר בחכמתו זו תשובה ומעשים טובים ואדם לא זכר את האיש המסכן ההוא דבשעת יצר הרע לית דמדכר ליה ליצר טוב והחכמה תעוז לחכם זו תשובה ומעשים טובים מעשרה שליטים אשר היו בעיר אלו ב' ידים וב' רגלים ב' עינים וב' אזנים וראש הגויה ופה.


R. Ammi b. Abba also said: What is the meaning of, There is a little city. etc.?  'A little city' refers to the body; and 'a few men within' to the limbs; 'and there came a great king against it and besieged [it]' to the Evil Urge;  'and built great bulwarks against it', to sin; 'Now there was found in it a poor wise man, to the Good Urge; and he by his wisdom delivered the city, to repentance and good deeds; yet no man remembered that same poor man, for when the Evil Urge gains dominion, none remember the Good Urge.
Wisdom strengthens the wise more than ten mighty ones which are in the city.  'Wisdom strengthens the wise' refers to repentance and good deeds; 'more than ten mighty ones,' viz., the two eyes, two ears, two hands, two feet, membrum and mouth.
Explains the Maharal [Nesiv Koach Hayetzer Ch. 4]:  


פירוש זה כי האדם מצד נפשו אשר יש לו נחשב כמו עיר כי העיר אין דר שם אדם אחד לבדו, וכן למעלת חשיבות נפשו של אדם אין נחשב האדם פרטי רק נחשב כמו כלל אשר הכלל הוא עשרה, וכן הנפש ממנו הכח לעשרה איברים שמונה כאן לכך נחשב כמו עיר אחת שהעיר כולל האנשים בתוכו. ואמר כי אל העיר הזאת בא אליה מלך גדול, נקרא היצר הרע מלך בעבור כי כל ענין שלו למלוך ואף מלכות הש"י אינו מקבל עליו, ואינו כמו העליונים שהם משרתי עליון ומלאכים שהם שלוחי המקום נקראים, שאילו היה מקבל עליו מלכות שמים לא היה מוציא את האדם מרשות הש"י. ובנה עליה מצודים גדולים אלו העונות שהאדם נלכד בהם. ומצא בה איש מסכן זהו יצר טוב, ונקרא יצר טוב איש מסכן בעבור כי זהו תכלית הטוב אל האדם שיהיה האדם נכנע כמו העני, שכאשר האדם נכנע מקבל האדם יראת השם אבל כאשר האדם יש לו גבהות לב אין עליו יראת שמים ובא לכלל כל החטאים, ולכך נקרא יצר טוב איש מסכן. והפך נקרא יצר הרע מלך, כי יצר הרע מסיתו לגבהות הלב שדבר זה סלוק יראת השם כדכתיב (דברים ח') ורם לבבך ושכחת את ה' אלהיך. וקרא את יצר טוב חכם כי יצר טוב מכריע אותו להיות רואה את הנולד בכל מעשיו, ומפני כך הוא החכם כמו שאמרו (תמיד ל"ב, א') איזהו חכם הרואה את הנולד, כי אם הוא חוטא סופו ליתן דין וחשבון, ולכך לא בא לידי חטא, ואם חטא הוא עושה תשובה.

והפך זה נקרא יצר הרע מלך זקן וכסיל, נקרא מלך כמו שאמרנו, ונקרא זקן וכסיל, שהזקן אף שאינו חכם להיות רואה את הנולד, מ"מ מפני שראה לפניו מעשים הרבה, בשביל כך יודע שאם הוא עושה גם כן כמו שעשו אותם רשעים שלפניו, יקרה לו ג"כ כמו שקרה לאותו שראה, וכמו שאמר במדרש (ילקוט ישעי' ת"צ) והרשעים כים נגרש מה הים הגל הראשון אומר עכשיו אני עולה ומציף כל העולם וכיון שבא לחול הוא כורע ומשתבר ואין הגל השני למד מן הראשון, כך פרעה נתגאה על ישראל והפילו הקדוש ברוך הוא, וכן עמלק, וכן סיחון ועוג, ובלעם, ובלק ואין אחד למד מן חבירו ע"כ, הרי לך כי זה ענין הרשע אשר לא למד מן הראשון, ולפיכך קרא אותו זקן שראה מעשים הרבה שמגיע לרשעים וחוטאים והיה אחרית שלהם לרע, ואין חכם כבעל נסיון, כל זה גורם יצר הרע לאדם, כי אף אם האדם זקן וראה מעשים הרבה והיה ראוי לו שלא יהיה האדם רשע שלא יקרה ג"כ לו כמו שקרה לרשעים שהיה אחריתם לאבדון עם כל זה הוא כסיל ואינו למד מוסר, לכך נקרא יצר הרע זקן וכסיל. אבל יצר טוב נקרא ילד מסכן חכם, כי ר"ל שאף שהוא ילד כלומר שלא ראה דבר ואינו בעל נסיון ועם כל זה הוא חכם ורואה את הנולד, ויראה כי עתיד שיתן דין וחשבון על הכל ולכך הוא עושה תשובה. וקרא אותו מסכן כי זהו ענין יצר טוב שגורם הכנעה לאדם כמו העני.

ואמר ואדם לא זכר את האיש המסכן דבשעת יצר הרע לית מאן דמדכר ליצר טוב, ר"ל כי היצר טוב ויצר הרע הם שני הפכים, ולפיכך כאשר נוטה ליצר הרע אינו זוכר יצר טוב כי שני הפכים אי אפשר שיהיו ביחד בנושא אחד, ולכך בשעת יצר הרע אינו זוכר יצר טוב, דאל"כ רק שהיה זוכר ליצר טוב לא היה בא לידי עבירה שכאשר היו שני דרכים לפניו היה בוחר בטוב, רק מפני שמסולק ממנו יצר טוב לגמרי ולכך מתפתה אל יצרו:
In a nutshell:

1] A person is a city. 

2] The yetzer hara wants to rule over that city. He wants KINGSHIP. 

3] The good inclination is called a מסכן [meek] because one should be humble. 

4] The reshaim KNOW that they are GOIN' DOWN but they fight anyway. Attention Iran and North Korea and everyone like them. You will meet your demise just as the ancient Egyptains did and every evil empire since. The yetzer hara knows about his ultimate demise but fights anyway.

5] The yetzer hara and yetzer tov are complete opposites. Thus, when one is involved in his yetzer hara, the yetzer tov is forgotten.